Monday, April 15, 2013

MASALAH KERJASAMA POLITIK DENGAN PARTI BUKAN ISLAM : SUATU PANDANGAN PERIBADI BERASASKAN SUMBER HUKUM ISLAM


Kerjasama boleh disamaertikan dengan persefahaman yang berasaskan kepada sesuatu perjanjian. Dalam bahasa Arab, kerjasama politik diterjemahkan sebagai al-tahaluf al-siyasi. Perkataan tahaluf diterjemahkan pula ke dalam bahasa Inggeris sebagai alliance, confederacy dan confederation.

Dalam Kamus Dwi Bahasa, perkataan-perkataan tersebut memberikan maksud sebagai persekutuan (dua atau lebih individu, keluarga, persatuan dan lain-lain untuk faedah bersama), perikatan dan gabungan. Selain itu ia juga bermaksud perpaduan keluarga atau hubungan negara (melalui perjanjian, persahabatan dan sebagainya).

Apabila dikaitkan dengan gerakan atau parti politik Islam, dalam bahasa lebih mudah, kerjasama politik atau tahaluf siyasi memberi maksud tentang gabungan atau hubungan di antara beberapa pertubuhan, pergerakan dan negara berhubung dengan hal-hal politik dalam mencapaifaedah bersama. Dalam konteks ini, kerjasama politik juga boleh lahir daripada gabungan gerakan Islam dengan mana-mana pergerakan politik dalam negara bagi mendepani kerajaan yang memerintah.

Tahaluf berasal daripada kalimah al-hilf yang bermaksud perjanjian antara dua pihak. Apabila disebut halafahu bererti membuat janji dengan seseorang. Tahaalafahu pula bermakna mereka mengadakan perjanjian. Terdapat sepotong hadith yang menyebut Nabi Muhammad telah mengadakan tahaluf antara Muhajirin dan Nasar di mana Baginda mempersaudarakan sesama mereka disebabkan perjanjian yang dibuat pada zaman jahiliyah sudah dimansuhkan.

Sejarah Kerjasama Politik Nabi Muhammad
Penglibatan Nabi Muhammad dalam perjanjian dan membuat kerjasama dengan pelbagai puak dan kabilah Arab boleh dikategorikan kepada beberapa peringkat.

Penglibatan awal Rasulullah boleh disaksikan sewaktu Baginda terlibat dalam proses perjanjian hilf al-fudhul. Perjanjian tersebut diwujudkan kerana kabilah-kabilah Quraysh ingin membentuk suatu permuafakatan antara mereka. Semua wakil kabilah berkumpul di rumah Abdullah bin Jad’an. Antara yang terlibat secara langsung ialah kabilah Bani Hasyim, Muttalib, Asad bin Abdul Uzza, Zuhrah bin Kilab dan Taym bin Murrah. Objektif perjanjian tersebut untuk melindungi golongan lemah di Mekah.

Kebaikan perjanjian al-Fudhul dalam mewujudkan keamanan di Mekah sangat dihargai Rasulullah di dalam sabdanya bermaksud :

“Aku telah menyaksikan di rumah Abdullah bin Jad’an suatu perjanjian yang aku suka seperti diberikan seorang unta merah. Seandainya aku diajak kepada seperti perjanjian itu dalam Islam, pasti aku akan menyahutnya”.

Pernyataan di atas memperlihatkan kepada kita, setiap perjanjian yang memberikan ruang keadilan ditegakkan dan dapat mengelak berlakunya pertumpahan darah dalam kalangan manusia sebenarnya hampir kepada semangat keadilan Islam walaupun diwujudkan oleh orang bukan Islam. Perhatikan kepada pernyataan Baginda ; “Seandainya aku diajak kepada seperti perjanjian itu dalam Islam, pasti aku akan menyahutnya”.

Daripada kisah perjanjian al-fudhul yang diiktiraf oleh Nabi Muhammad, kita dapat menggariskan beberapa penting iaitu :

i.     Perjanjian itu berasaskan elemen perkauman (kabilah) yang dihadiri oleh Nabi Muhammad sebagai anggota Bani Hashim,

ii.        Matlamat perjanjian tersebut untuk menolong golongan tertindas dan mengembalikan hak milik mereka yang dirampas,

iii.        Walaupun tidak berteraskan kepada sumber dan prinsip Islam seperti al-Quran dan sunnah, Nabi Muhammad telah memberikan nilai Islam kepada perjanjian tersebut yang mana keadaan seperti itu akan diiktiraf sekiranya berlaku dalam Islam,

iv.    Islam melihat asas penting ialah membela orang-orang lemah dan menentang kezaliman. Sebarang perjanjian pada zaman jahiliyyah yang mengekalkan nilai-nilai keadilan akan diktiraf Islam. Nabi Muhammad bersabda maksudnya :”Setiap perjanjian yang dimeterai pada zaman jahiliyyah (bagi tujuan keadilan) akan diperkukuhkan oleh Islam”.

v.                  Setiap gerakan dan parti politik Islam boleh mengambil pengajaran daripada perjanjian fudhul di mana mereka boleh mengadakan persefahaman dan kerjasama politik untuk saling membantu dalam menegakkan keadilan atau menentang pemerintah yang zalim.

Imam Nawawi berkata yang tidak dibenarkan ialah perjanjian melibatkan harta pusaka. Manakala tahaluf untuk mentaati Allah, membela golongan lemah dan mengukuhkan persaudaraan Islam amat dialu-alukan.

Selain peristiwa al-fudhul, kita masih ingat orang Qurasyh pernah melancarkan kempen sekatan ekonomi dan sosial ke atas Bani Hasyim dan Bani Muttalib selama 3 tahun. Sekatan tersebut dikenakan ekoran perjanjian setia antara kedua kabilah itu untuk melindungi Nabi Muhammad dalam menyampaikan dakwah kepada penduduk Mekah. Bapa saudaranya, Abu Talib menjadi pembela Baginda walaupun beliau bukan beragama Islam.

Tidak menjadi persoalan samada sumber kekuatan perjanjian kedua kabilah itu berdasarkan ikatan keluarga ataupun kecintaan mereka kepada Nabi Muhammad. Apa yang kita lihat, Rasulullah mendapat kedudukan selamat daripada ancaman orang Quraysh. Akan tetapi jika keselamatan itu disyaratkan Nabi mesti mengendurkan prinsipnya dalam beberapa keadaan sudah tentu Baginda akan menolak perlindungan tersebut.

Abu Talib pernah meminta kepada Nabi Muhammad tidak menyentuh tentang akidah, sembahan dan tradisi orang kafir Quraysh seperti yang mereka minta. Sebelum itu, orang-orang Quraysh menemui Abu Talib menawarkan kepadanya pemuda mereka bernama Imarah bin al-Walid sebagai ganti Nabi Muhammad untuk diserahkan kepada mereka. Apabila berita tersebut sampai ke pengetahuannya, Rasulullah menyatakan pendirian tegasnya kepada Abu Talib :

“Wahai bapa saudaraku!, Jika mereka meletakkan matahari di atas tangan kananku dan bulan di tangan kiriku untuk aku meninggalkan urusan ini, aku tidak akan meninggalkannya sehinggalah Allah sendiri yang menzahirkan kebenarnnya ataupun aku mati tanpanya”.

Kisah di atas memberikan gambaran Nabi Muhammad menggunakan tahaluf Bani Hasyim dan Bani Muttalib untuk kepentingan dakwah Islam. Langkah seperti ini dibenarkan selagi kita tidak dipaksa untuk menggadaikan prinsip perjuangan.

Selepas kematian Abu Talib, Nabi Muhammad menghadapi tekanan cukup perit yang semakin meningkat dari masa ke semasa. Baginda merasakan Mekah bukan lagi medan sesuai untuk penyebaran dakwah buat sementara waktu. Rasullullah pergi berdakwah ke Taif bersama sahabat Zaid bin Harithah. Malangnya penduduk Taif menolak seruan Baginda dengan keras. Satu keadaan lebih teruk menanti Baginda ialah bagaimana tahap keselamatannya nanti jika kembali semua ke Mekah. Dengan memanfaatkan sistem al-ijar (perlindungan sementara oleh pihak berautoriti di Mekah) sewaktu itu, Baginda memohon perlindungan daripada Mut’im bin Adiy dan kerabatnya untuk memasuki semula Mekah.

Walaupun perlindungan daripada sistem al-ijar bersifat sementara dan tidak menjamin keselamatan Rasulullah secara berterusan, ia jelas memberi suatu pengajaran gerakan Islam boleh mengadakan perjanjian dan kerjasama politik dengan kelompok bukan Islam yang bersimpati walaupun untuk sementara waktu sahaja.

Keadaan terterusan di mana Nabi Muhammad berikhtiar mencari perlindungan politik atau membuat perjanjian keamanan dengan kabilah-kabilah Arab pada setiap kali musim haji sehingga Baginda bertemu dengan orang-orang Aus dan Khazraj dari Madinah. Lalu berlaku dua perjanjian bersejarah dalam Islam iaitu Bay’ah Aqabah I dan II. Di sini bermula langkah pertama penubuhan negara Islam di Madinah sebagai medium penyebaran dakwah dalam skala lebih luas.

Hukum Kerjasama Dengan Bukan Islam
Dalam kitab-kitab Fiqh tradisi, para ulama’ membincangkan isu tersebut dalam bab meminta bantuan orang-orang musyrikin (al-isti’anah bil musyrikin). Pelbagai isu berkaitan turut dibincangkan bersama termasuk bentuk kerjasama sewaktu umat Islam lemah dan sistem agihan harta rampasan perang kepada bukan Islam.

Kerjasama Sewaktu Aman
Kebanyakan ulama’ membenarkan umat Islam berkerjasama dengan orang bukan Islam berdasarkan hadith riwayat imam Bukhari daripada Aisyah yang melaporkan Nabi Muhammad pernah mengupah seorang lelaki bukan Islam daripada Bani al-Dail sebagai penunjuk jalan. Dalam sebuah laporan lain menurut Ibnu Ishaq, Rasulullah juga pernah meminjam sebanyak seratus buah perisai dan peralatang perang daripada Safwan bin Umayyah sebelum memeluk Islam.

Kerjasama Sewaktu Perang
Terdapat dua pandangan ulama dalam situasi ini. Imam Malik melaporkan sebuah hadith riwayat Urwah dan Aisyah menceritakan Rasulullah bersabda : “Sesungguhnya kami tidak meminta bantuan orang musyrik”. Baginda menyatakan demikian sewaktu perang Badar dan Hunain. Menurut hadith ini, umat Islam tidak dibenarkan meminta bantuan atau sebarang kerjasama daripada orang bukan Islam.

Terdapat beberapa laporan lain menyatakan sebaliknya. Al-Zuhri menyebut Rasulullah pernah berperang bersama (dengan bantuan) orang Yahudi dan Baginda telah mengagihkan saham (ghanimah) kepada mereka seperti orang Islam.

Menurut laporan Sufyan al-Thawri daripada al-Syu’abi katanya, saya bertemu dengan para pemimpin yang faqih dan bukan faqih. Mereka pernah berperang bersama ahli zimmah dan mengagihkan ghanimah kepada mereka dan memansuhkan cukai jizyah. Semua itu diberikan sebagai ganjaran atas sumbangan mereka. Al-Syu’abi dilahirkan pada zaman khalifah Ali dan berkesempatan menemui beberapa orang sahabat Rasulullah.

Antara ulama’ yang membenarkan umat Islam menerima bantuan orang bukan Islam ialah al-Awza’iy, Abu Hanifah, Malik dan Syafie. Malah imam Syafie sendiri menditilkan persoalan ini dengan menyatakan jika pemimpin Islam melihat orang bukan Islam mempunyai kebijaksanaan dan amanah kepada umat Islam, kita diharuskan menerima bantuan mereka.

Rumusan dan Analisis

i.          Pembaca mesti membezakan antara orang bukan Islam harbi dengan zimmi kerana kedua-dua kategori tersebut mempunyai status dan implikasi hukumnya tersendiri. Orang bukan Islam harbi merujuk kepada musuh negara Islam di mana umat Islam diharamkan sama sekali mengadakan hubungan politik dengan mereka. Golongan zimmi pula adalah rakyat negara Islam yang mempunyai hak dan tanggungjawab sama seperti orang Islam.

ii.      Ulama’ bersepakat mengharuskan umat Islam berkerjasama dengan orang zimmi pada waktu aman. Justeru, tidak menjadi kesalahan jika gerakan Islam berkompromi dengan parti bukan Islam zimmi untuk menentang parti sekular yang zalim dan kerjasama itu bukanlah berbentuk ketenteraan sehingga mengorbankan nyawa manusia lain.

iii.   Di Malaysia, keperluan kepada kerjasama politik dengan bukan Islam sangat diperlukan oleh setiap parti politik yang tidak mungkin dapat memerintah secara tunggal. Dalam konteks ini, gerakan Islam dibenarkan berkompromi dengan parti politik bukan Islam lain dengan syarat ia mempunyai pengaruh dalam menentukan dasar dan perancangan gabungan politik berkenaan. Pada masa sama, segala agenda politik gerakan Islam berada dalam kawalan dan tidak menggadaikan prinsip Islam mereka.

iv.       Perjuangan politik pada masa kini tidak wajar disamakan tarafnya dengan konsep jihad qital fisabillah seperti sedang berperang di medan pertempuran Badar. Apa yang boleh disamakan hanya semangat dan pendekatan politik sahaja. Ini menunjukkan masalah kerjasama dengan bukan Islam adalah  masalah ijtihadi yang mungkin berubah daripada satu keadaan kepada keadaan lain. Kesemuanya bergantung kepada kebijaksanaan politik pemimpin gerakan Islam menjangkau keperluan politik pada waktu itu.

v.         Dua perkara sampingan berkaitan masalah kerjasama politik ialah hukum mengundi calon bukan Islam dan melantiknya menjadi pemimpin. Kedua isu ini tidak boleh diketepikan ekoran implikasi kerjasama dengan bukan Islam. Sebenarnya ia bukan satu masalah besar. Pemberian undi kepada calon bukan Islam dalam pilihanraya (walaupun berhadapan dengan calon Islam daripada parti lain) adalah diharuskan kerana ia mewakili gabungan yang disertai parti Islam. Malah sekiranya menang, calon bukan Islam boleh dilantik sebagai pemimpin bukan atas kapasiti individu sebaliknya menjadi pemimpin secara kolektif yang diketuai orang Islam.

vi.        Sekiranya parti bukan Islam berpecah daripada kerjasama parti Islam dan menyertai pilihanraya secara bersendirian, keharusan mengundi dan melantik bukan Islam tidak lagi terpakai dalam situasi ini. Ini disebabkan mereka bukan lagi calon yang mewakili gabungan politik bersama parti Islam.

vii.       Kebijaksanaan dalam menegakkan Islam bukan terletak pada aspek fizikal, slogan dan simbol. Kehebatan politik Islam hanya dapat diserlahkan melalui usaha menegakkan keadilan, persamaan, menentang kezaliman, dan mewujudkan sistem pemerintahan yang baik, masyarakat yang harmoni dan negara yang aman. Hal ini lebih bersinergi menarik sokongan pelbagai lapisan masyarakat berbanding mengangkat tema-tema Islam yang dikhususkan kepada orang Islam sahaja. Justeru, mewujudkan sebuah kerajaan Demokratik yang adil adalah lebih hampir kepada objektif syariat (maqasid syariah) sekiranya gerakan Islam tidak berpeluang mendirikan negara Islam sepenuhnya.

Islam tidak melihat perbezaan agama dan bangsa sebagai penghalang ke arah membina kehidupan yang harmoni. Justeru keadilan sosial menjadi hak seluruh umat manusia. Dalam hal ini Islam memberikan kebebasan kepada umat Islam dan para pemimpin mereka untuk memilih sebarang pendekatan terbaik untuk menegakkan Islam. Keadaan ini dibolehkan selagi tidak menjejaskan mana-mana prinsip asas Islam. Wallahua’lam.

Petikan daripada buku saya, Toolkit Ahli Politik Junior (2012), Mustread Publication Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment