Siri 4 : SIKAP PARA ULAMA' TERHADAP PERBEZAAN PENDAPAT


Suatu hal menarik perhatian, walaupun berbeza pendapat, mereka masih mengamalkan sikap terbuka serta menghormati pendapat fuqaha’ lain. Kewibawaan mereka tidak pernah menutup pintu perbincangan dan hubungan persaudaraan antara satu sama lain. Malah mereka juga tidak pernah malu untuk mengaku tidak tahu serta menyuruh orang ramai (مستفتون) bertanyakan kepada pihak lawan masing-masing.

Para sahabat berikhtilaf mengenai status pewarisan saudara kandung (أخوة أشقاء) bersama datuk (جد). Menurut Zayd Ibn Thabit, Ali dan Ibnu Mas’ud, ikhwah layak menerima pusaka bersama datuk. Adapun Ibnu Abbas, Abu Bakar dan kebanyakan sahabat berpendapat sebaliknya. Kata beliau :”Adakah Zayd tidak takut kepada Allah kerana menyamakan kedudukan cucu (إبن الإبن) seperti anak tetapi tidak menyamakan datuk (أب الأب) seperti bapa?”.”Aku sangat berharap dapat berhimpun bersama mereka yang menyalahi pandanganku, sama-sama sanggup meletakkan tangan di Rukn al-Bayt untuk bermubahalah lalu berserah kepada Allah agar menurunkan laknatnya ke atas siapa yang berdusta”.Walaupun berikhtilaf, pada suatu hari beliau menyambut kedatangan Zayd dengan memegang tali untanya (kenderaan) bagi memuliakan keilmuannya. Selepas Zayd turun lalu mengucup tangan Ibnu Abbas sebagai penghormatan kepada kerabat Nabi SAW. Apabila Zayd Ibn Thabit wafat, Ibnu Abbas dengan penuh kesedihan mengucapkan :”Demikianlah hilangnya ilmu. Sesungguhnya hari ini telah terkubur ilmu yang banyak” (Al-Bayhaqi dan al-Hakim dalam http://www.shehr.net/vb/f5-955.html)

Imam al-Shafi’iy mengingatkan kemulian Imam Abu Hanifah melalu kata-katanya :”Semua manusia seumpama budak-budak kepada Abu Hanifah dalam ilmu Fiqh” (Al-Dhahabi, t.th. 6/403). Beliau pernah bersolat Subuh di masjid imam tersebut tanpa membaca Qunut dan melakukan jahar semasa membaca Basmalah kerana menghormati Abu Hanifah. Al-Qurtubi menyatakan Abu Hanifah dan para ashabnya, Shafi’iy dan fuqaha’ lain bersolat di belakang fuqaha’ Maliki di Madinah sekalipun mereka langsung tidak membaca Basmalah. Abu Yusuf pernah bersolat di belakang Harun al-Rashid yang lepas berbekam di mana Imam Malik berfatwa tidak perlu berwuduk. Abu Yusuf tidak pun mengulangi solatnya selepas itu (Al-Qurtubi t.th.).

Abdul Karim Zaydan (1993) menyimpulkan sekiranya ikhtilaf berlaku di kalangan para sahabat, sudah tentu kesannya lebih besar lagi kepada orang lain. Ikhtilaf para mujtahid tidak sewajarnya dilihat memecah-belahkan agama Islam. Sebaliknya merupakan sumbangan para fuqaha’ kepada masyarakat walaupun berlaku di sana fanatisme atau pemujaan (تقديس) terhadap individu sehingga kata-kata mereka mengatasi al-Quran dan Sunnah. Begitu juga terdapat ajakan sesetengah pihak menolak taklid dan menyeru kepada ijtihad sedangkan jahil tentang ayat al-Quran. Mereka ini tergamak menjatuhkan maruah para fuqaha’ mujtahidin atas alasan kononnya mereka menuruti al-Quran dan Sunnah.


Bersambung Siri 5

(Diskusi ini pada asalnya merupakan kertas kerja yang penulis bentangkan dalam Seminar Talfiq Mazhab, 22 November 2012, anjuran CITU UiTM PPinang dengan kerjasama Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang. Sasaran penulisan ini ialah masyarakat awam yang terkeliru dengan persoalan di atas. Justeru gaya penulisan ini tidak terlalu akademik seperti penulisan ilmiah lain yang sarat dengan rujukan/nota kaki/catatan bawah yang ditil).

No comments:

Post a Comment