Siri 3 : PUNCA-PUNCA IKHTILAF PENDAPAT DI ANTARA MAZHAB FIQH


Para fuqaha’ bersepakat bahawa Al-Quran dan Sunnah merupakan sumber utama rujukan (مصادر) hukum syarak. Mereka juga menegaskan setiap ayat al-Quran dan Sunnah Mutawatir adalah قطعي الثبوت (sabit kebenaranyya). Adapun dari segi penunjukkan makna (دلالة) sekiranya petunjuk sesuatu nas itu bersifat qat’iy (pasti dan jelas), ia wajib diterima maksudnya seperti pensyariatan asas rukun Islam. Dalam kontek ini, ijtihad dan ikhtilaf pendapat tidak dibenarfkan. Namun jika bersifat zanniy (spekulatif), di mana suatu nas itu mempunyai pelbagai makna, para fuqaha’ akan berijtihad berpandukan metodologi masing-masing untuk beristinbat mencari makna yang paling jelas. Kebanyakan nas al-Quran dan Sunnah adalah bersifat zanny dari segi dalalahnya. Selain perkara di atas, Madkur (1973) menggariskan beberapa faktor lain turut menjadi punca berlakunya ikhtilaf pendapat antaranya, kedudukan sumber dalil, kesahan dalil, syarat penerimaan hadith, syarat penerimaan perawi, kaedah pentafsiran nas, perbezaan persekitaran, budaya, dan adat resam di beberapa tempat serta perubahan zaman.

Abdul Wahhab Khallaf (t.th) menegaskan ikhtilaf hukum fiqh pada zaman sahabat sendiri boleh dirumuskan kepada tiga sebab utama iaitu :

i.                    Kebanyakan nas-nas hukum dalam al-Quran dan Sunnah tidak bersifat qat’iy al-dalalah.
ii.                  Sunnah belum ditulis di mana kebanyakannya masih diriwayatkan dan berbentuk hafazan. Ia menyebabkan kemungkinan seseorang ulamak mengetahui tentang sesebuah hadis yang tidak pula diketahui oleh yang lain. Dalam hal demikian, kebanyakan ulama’ akan merujuk semula fatwanya apabila mengetahui hadis berkaitan.
iii.                Perbezaan tempat mereka berada di samping keperluan (مصلحة) domestik yang dihadapi.

Pada kurun kedua Hijrah (zaman tabiin-tabi’ tabiin), punca ikhtilaf pendapat semakin membesar sehingga melibatkan aspek berkaitan sumber perundangan seperti penerimaan terhadap hadis, pendapat para sahabat, kedudukan qiyas (ratio) samada diterima atau ditolak. Pada masa sama, ia turut melibatkan pendirian ijtihad para fuqaha’ di mana ada antara mereka kurang gemar berijtihad dengan menerima sahaja ketentuan hadis dan fatwa para sahabat. Terdapat pula sebahagian lain memberikan tumpuan kepada pengkajian tentang tujuan syariah (مقاصد الشريعة) sebagai asas pengembangan ijtihad (Khallaf, 72).

CONTOH-CONTOH BERLAKUNYA IKHTILAF PENDAPAT

Sebenarnya terdapat banyak faktor yang menyebabkan khilaf. Di sini, penulis hanya membawakan beberapa faktor yang mudah difahami oleh pembaca awam sebagai panduan untuk memahami masalah perselisihan pendapat antara ulama’.

1)      Bukan semua sahabat mendengar hadis yang sama
Diriwayatkan Abdullah Ibn Amru Ibn al-As menyuruh kaum wanita supaya membuka ikatan rambut mereka semasa mandi junub supaya air boleh membasahi keseluruhan tubuh. Fatwa beliau bersandarkan kepada sebuah hadith riwayat Ali RA menyatakan dia mendengar Rasulullah SAW bersabda : ”Sesiapa yang membiarkan tempat seutas bulu daripada (anggota) junub tidak kena air, Allah akan mengazabkannya begitu begini dalam neraka kelak

Apabila mendengar fatwa Abdullah, Saidatina Aishah RA menyindir sinis katanya :”Peliknya Ibn Amru ini, dia menyuruh kaum wanita membuka sanggul rambut mereka sewaktu mandi. Kenapa tidak menyuruh mereka membotakkan terus kepala mereka. Sesungguhnya aku mandi bersama Rasulullah dari bekas yang sama. Aku tidak membasuh kepalaku dengan air tidak lebih dari tiga kali”. Kenyataan yang sama turut perakui oleh Ummul Mukminin Ummu Salamah RA. Dalam kes ini, seandainya Abdullah Ibn Amru mengetahui hadith Aishah dan Ummu Salamah, sudah tentu dia tidak akan memberikan fatwanya (Madkur, 151)

2)      Kaedah Pentafsiran Nas (Teks Hukum : al-Quran dan Sunnah)
Para fuqaha’ juga berbeza tentang penggunaan sesuatu lafaz dalam menentukan makna nas. Lafaz dalam bahagian ini terbahagi kepada empat iaitu al-haqiqah (makna sebenar), al-majaz (makna metaforik), al-sorih (makna jelas) dan al-kinayah (makna kiasan). Perbezaan akan berlaku apabila para fuqaga’ berbeza pendapat cuba meletakkan sesuatu lafaz dalam kategori tertentu samada ia menunjukkan makna haqiqah atau majaz, atau untuk makna sorih atau kinayah.

Misalnya, ikhtilaf fatwa berlaku pada pentafsiran makna nikah yang tersebut dalam sebuah hadith Rasulullah SAW berbunyi : ”Tiada nikah melainkan dengan adanya wali” (H.R Hakim). Mereka berbeza pendapat adakah lafaz la nikah itu digunakan oleh syarak secara haqiqah atau majaz. Fuqaha’ Malikiyah, Syafi’iyyah dan Hanabilah berpendapat ia digunakan secara haqiqah, oleh itu tidak sah mana-mana akad nikah yang tidak mempunyai wali. Sementara fuqaha’ Hanafiyyah berpendapat lafaz itu digunakan secara majaz iaitu tiada nikah yang amat disukai syarak atau yang sempurna kecuali dengan adanya wali. Mengikut mereka, ia tidak bermaksud nikah itu tidak sah (Al-Khafif 1956. 131).

3)      Syarat Penerimaan Hadith
Penerimaan sesebuah hadith merangkumi penilaian terhadap tahap kebolehpercayaan (ثقة) perawinya. Para fuqaha’ Iraq hanya berhujah dengan hadith bertaraf mutawatir dan hadith ahad yang mashyur sahaja. Mereka juga hanya mentarjihkan hadith-hadith yang diriwayatkan oleh para perawi bertaraf faqih sahaja seperti Ibn Mas’ud. Kerana itu mereka menolak hadith jilatan anjing (ولوغ الكلب) disebabkan perawi ialah Abu Hurayrah kerana beliau tidak dianggap faqih oleh mereka.

Fuqaha’ Madinah pula mengutamakan amalan ahli madinah tanpa sebarang pertikaian dan akan menolak setiap hadith ahad yang bercanggah dengannya. Sementara bagi fuqaha’ lain seperti al-Shafi’iy dan Ahmad, mereka menerima setiap hadith yang diriwayatkan para perawi yang siqah samada bertaraf faqih ataupun tidak dan samada bertetapatan dengan amalan ahli Madinah ataupun sebaliknya. Mazhab Hanafi menerima hadith bertaraf Mursal sebagai hujah sedangkan al-Shafi’iy menolaknya kecuali riwayat daripada Said Ibn al-Musayyib sahaja (Madkur, 1973. 154).

4)      Kaedah Ijtihad
Para fuqaha’ Maliki menerima pemakaian kaedah Maslahah Mursalah (public interest) dalam ijtihad. Dalam fatwanya, Imam Malik mengharuskan al-muttaham ’alayhi (suspek jenayah) dihumban ke dalam penjara. Berdasarkan kaedah ini juga, sebahagian fuqaha’ Maliki membenarkan tertuduh itu dipukul agar membuat pengakuan atas sebab mendapatkan maklumat yang sahih sekiranya kesalahan itu gagal dibuktikan. Sekiranya dilepaskan, sudah tentu harta orang awam yang diperolehi penjenayah tersebut gagal dikembalikan.

Dalam kes ini, kebanyakan fuqaha’ mazhab lain mengharamkan perbuatan mendera kerana boleh menyakiti tertuduh sebelum terbukti kesalahannya. Pandangan mereka ini berasaskan prinsip sang tertuduh hendaklah dilayan seperti orang tidak bersalah sehingga terbukti kesalahannya di mana mungkin tertuduh itu tidak bersalah atau sengaja melakukan sumpah dusta untuk menyelamatkan diri (Madkur, 1973. 184).

Ikhtilaf pendapat bukan sahaja berlaku antara mazhab malah turut berlaku di mana seseorang imam mengubah pendirian fatwanya kerana faktor-faktor tertentu seperti imam al-Shafi’iy sewaktu Mesir dan juga Imam Ahmad yang dikenali mempunyai banyak qawl dalam satu-satu kes. Ikhtilaf dalam mazhab turut berlaku di kalangan fuqaha’ mazhab itu sendiri. Begitu juga di antara fuqaha’ mazhab dengan imam mazhab mereka sendiri. Contohnya Qadhi Abu Yusof dan Muhammad al-Hassan, yang digelar Sahibay Abi Yusuf, telah memberikan fatwa yang bercanggah dengan imam mazhab mereka seperti kes keharusan mengambil upah atas khidmat pengajaran (تعليم) dan kerja-kerja kebajikan lain. Tegas Abu Yusuf :”Perbezaan ini disebabkan perubahan zaman dan tempat bukannya perubahan dalil dan hujah”.

Bersambung Siri 4

(Diskusi ini pada asalnya merupakan kertas kerja yang penulis bentangkan dalam Seminar Talfiq Mazhab, 22 November 2012, anjuran CITU UiTM PPinang dengan kerjasama Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang. Sasaran penulisan ini ialah masyarakat awam yang terkeliru dengan persoalan di atas. Justeru gaya penulisan ini tidak terlalu akademik seperti penulisan ilmiah lain yang sarat dengan rujukan/nota kaki/catatan bawah yang ditil).

No comments:

Post a Comment