Sunday, April 21, 2013

SIRI 3 : MASALAH MENGUNDI CALON BUKAN ISLAM DALAM PRU


Pendapat Yang Rājih

Pada padangan penulis pendapat golongan pertama lebih releven untuk dipraktikkan di Malaysia berbanding dengan pendapat kedua kerana beberapa faktor seperti berikut;

Pertama
Huraian nas-nas Al-Quran dan Sunnah membezakan Antara Kafir Dhimmī dan Harbī

Syariat Islam  membahagikan orang bukan Islam  kepada dua kategori iaitu kafir harbī dan dhimmī. Jika kafir harbī yang dimaksudkan di dalam beberapa nas yang dihujahkan oleh pendapat kedua, maka ia bukanlah suatu hujah yang kukuh kerana ijmak ulama telah mengharamkan sebarang perhubungan politik dengan orang-orang yang memusuhi Islam. Jika mereka ini dilantik juga menjadi pemimpin sudah tentu perlantikan tersebut menyalahi ijmak ulama. Namun di sebalik itu, jika nas-nas di atas mengharamkan penglibatan golongan dhimmī secara mutlak, andaian ini dengan sendirinya telah dinafikan oleh beberapa nas lain yang menggambarkan keadaan sebaliknya berdasarkan sebab penurunan ayat (asbāb al-nuzūl).

Catatan :Sebab turunnya ayat 38 surah Al Imrān seperti yang dinyatakan oleh al-Tabarī, mengisahkan tentang hubungan yang terjalin antara umat Islam dengan kaum Yahudi telah melebihi batasan yang sewajarnya sehingga orang Yahudi mengambil kesempatan untuk menaburkan fitnah di dalam masyarakat Islam sendiri.

Pada pandangan penulis, asas sebenar larangan tersebut ialah wujudnya permusuhan (al-cAdāwah) terhadap umat Islam.Sikap ini membentuk suatu imej kepada orang bukan Islam yang menyebabkan sifat amanah dan kejujuran yang boleh dipercayai ada pada mereka, dengan sendirinya hilang.Apabila kepercayaan kepada mereka sudah tiada, keadaan ini menimbulkan keraguan yang boleh menjejaskan kedudukan mereka sebagai pemimpin yang boleh dipercayai dalam negara Islam.

Catatan :Al-Quran melarang umat Islam melakukan tahaluf dengan golongan yang menentang Islam secara jelas. Selain merugikan agama Islam, tindakan ini menyalahi tuntutan Islam supaya memerangi golongan yang memusuhi Islam.Kesimpulannya, ayat-ayat ini ingin menggariskan suatu prinsip dalam undang-undang perhubungan antarabangsa Islam.Perlu diingatkan bahawa hanya kafir harbi sahaja bermusuh dengan umat Islam bukannya kafir dhimmī.Dalam negara Islam, kafir dhimmī adalah sebahagian daripada rakyat negara Islam. Beberapa ayat Al-Quran seperti ayat 141 surah al-Nisā’, ayat 1 dan 9 surah al-Mumtahanah, ayat 118 surah Al Imrān, dan ayat 37 surah al-Mujādilah telah menggariskan beberapa sifat orang kafir yang menjadi ciri-ciri kepada larangan melantik mereka sebagai pemimpin. Melantik golongan harbi yang bermusuhan dengan umat Islam bertentangan dengan objektif syariat Islam. Jika diperhatikan kepada kafir dhimmī , mereka berbeza daripada kafir harbi. Justeru itu golongan ini dikecualikan dari konteks larangan tersebut.Maka bolehlah difahami daripada nas-nas tersebut, bahawa walīy atau kuasa wilāyah yang difokuskan ialah wilāyah nusrah iaitu mengadakan ikatan dengan golongan anti Islam (harbī) di luar masyarakat Islam.

Al-Quran sendiri menegaskan tidak semua orang bukan Islam sentiasa memusuhi Islam. Malah di kalangan mereka ada yang mempunyai sifat amanah dan boleh dipercayai oleh umat Islam. Misalnya Firman Allah dalam ayat 75 surah Al cImran yang berbunyi ;

ومن أهل الكتاب من ان تأمنه بقنطار يؤده اليك و منهم من ان تأمنه بدينار لا يؤده اليك الا ما دمت عليه قائما

Bermaksud,“Dan di antara Ahli Kitab ada orang yang jika kamu amanahkan kepadanya harta yang banyak, akan dikembalikan kepadamu; dan ada di antara mereka orang yang jika kamu amanahkan kepadanya satu dinar, tidak akan dikembalikannya kepadamu kecuali kamu selalu menagihnya …”

Jika diperhatikan, terdapat ikatan saling kait mengait antara keseluruhan ayat yang menyentuh tema perhubungan dengan orang bukan Islam.Terdapat juga ayat-ayat yang menditilkan lagi konsep jalinan itu seperti perlunya pihak kerajaan berlaku adil, bersikap toleransi dalam memberikan layan kepada semua rakyat, dan mengambil kira tentang kejujuran dan nilai-nilai baik yang dimiliki oleh mereka.

Aspek ini ingin menyimpulkan bahawa Allah menghendaki seluruh pemimpin umat Islam berwaspada dalam berhubung dengan golongan bukan Islam supaya umat Islam sentiasa di dalam keadaan yang terjamin dan selamat daripada ansir-anasir yang mengancam mereka.

Kedua
Tindakan Rasulullah s.a.w. Mempunyai Kaitan Dengan Maslahah Umat Islam

Sungguh pun terdapat beberapa hadith yang memberikan dua bentuk amalan yang bercanggah daripada Rasulullah s.a.w. namun percanggahan tersebut bukanlah berlaku secara hakiki jika kedua-duanya disesuaikan ke dalam posisi masing-masing mengikut situasi dan keperluan sewaktu itu.Di dalam menemukan perselisihan antara kehendak hadith-hadith itu, pemakaian maslahah merupakan asas yang kuat dalam mentafsirkan tindakan Rasulullah s.a.w. yang pernah menerima atau menolak khidmat orang bukan Islam.

Bagi mempastikan sebarang bantuan itu merupakan suatu maslahah kepada kerajaan, sebahagian fuqaha seperti Al-Ramlī (1984) dan al-Shīrāzī (1995) telah menggariskan beberapa syarat kepada khalifah untuk membuat keputusan berhubung dengan keadaan ini. Pertama, Ia hendaklah menjadi maslahah yang sangat diperlukan oleh kerajaan. Keduanya, sikap positif yang ditunjukkan oleh mereka dan yang ketiga, dapat dijamin bahawa penyertaan mereka tidak mengancam kekuatan pasukan Islam. Ibn Qudāmah juga meletakkan syarat yang sama malah khalifah juga boleh memberikan ganjaran kepada dhimmi yang berperang dengan peruntukan 1/5 daripada khumus rampasan perang. Kesimpulannya menurut pendapat ini, tawaran bantuan tidak diterima jika kerajaan tidak memerlukannya ataupun penyertaan itu boleh menyebabkan kelemahan pada kekuatan kerajaan Islam.

Berdasarkan kemaslahatan juga kita melihat Rasulullah s.a.w. menolak tawaran orang kafir kerana Baginda s.a.w. berpendapat tawaran tersebut bukan suatu maslahah bagi tentera Islam sedangkan dalam beberapa hadith lain yang meriwayatkan Baginda s.a.w. pernah memohon bantuan daripada Yahudi sewaktu perang Khaibar sehingga turut menerima saham ghanimah dan Safwān bin Umayyah juga keluar berperang dengan Baginda s.a.w. sewaktu perang tersebut. Ini bermakna tindakan Baginda s.a.w. merujuk kepada kepentingan yang wujud sewaktu itu.

Ketiga
Analisis Terhadap Pengertian Awliya’

Awliya’ ialah kata jamak bagi perkataan walīy yang membawa kepada makna wilāyah dan beberapa pengertian yang lain. Al-Bāqilānī menyebut terdapat lima belas makna bagi perkataan al-Wilāyah. Namun penulis melihat adalah memadai kita mengikut Imam al-Rāzī (t.th) memberikan tiga bentuk tafsiran al-wilayah;

i-        Bermaksud meredai kekufuran mereka dan menerimanya sebagai asas perlantikan mereka. Tindakan ini jelas ditegah oleh syarak.
ii-        Bermaksud mewujudkan hubungan atau komunikasi yang baik secara zahir sahaja. Amalan ini dibenarkan oleh Syarak.
iii-            Bermaksud cenderung ke arah mereka untuk meminta bantuan dan menjadikannya sebagai pemangkin kemenangan samada ianya terbina atas ikatan kekeluargaan ataupun kasih sayang.Pada masa sama, kita tetap beriktikad agama mereka itu salah. Pendekatan ini tidaklah menjadikan seseorang itu murtad daripada Islam tetapi dilarang kerana faktor muwālah dalam pengertian ini menjadikan kita bagaikan menyokong cara mereka dan meredai agama mereka.

Sementara itu Rashīd Ridā membahagikan kepada dua jenis wilayah iaitu wilāyah yang bertujuan mencapai kemenangan (nusrah) dan wilāyah kasih sayang (mawaddah). Wilayah yang dilarang oleh al-Quran ialah yang pertama di mana mereka yang terlibat tergamak meminggirkan kepentingan umat Islam sama sekali demi mencapai tujuan jahat musuh-musuh Islam (jil. III, hlm. 278).

Kesimpulannya jelas sekali bahawa perlantikan kafir dhimmi sebagai Wazīr al-Tanfīz tidak memenuhi ciri-ciri yang dilarang oleh ulamak. Bahkan apabila semua kepentingan umat Islam terjamin dan maslahah Islam dipelihara dengan baik maka sudah tentu perlantikan tersebut dibolehkan.

Keempat
Hakikat Kuasa dan Bidang Tugas Wazīr al-Tanfīz

Penulis mendapati perbezaan hukum lantik orang bukan Islam ini didorong oleh perbezaan faham tentang konsep wazīr al-Tanfīz.Golongan pertama berpendapat wazīr al-Tanfīz tidak memiliki kuasa Wilāyah cAmmah seperti khalifah dan Wazīr al-Tafwīd.Hal ini merujuk pada bidang tugasnya yang hanya mengikut ijtihad dan arahan khalifah seperti mewartakan perintah.Wazīr ini tidak mempunyai kuasa bertindak (sultah mustaqillah) sebab perlantikannya tidak berlaku secara rasmi (al-niyābah).  Imam al-Mawardi juga telah menggariskan empat perbezaan asas (sila rujuk siri 1) antara Wazīr al-Tanfīz dan Wazīr al-Tafwīd bagi menyatakan tidak akan ada kemungkinan bagi orang bukan Islam peluang untuk menguasai umat Islam jika sekiranya mereka dilantik.

Sementara itu golongan kedua menganggap bidang tugas dan jawatan wazīr ini sebagai satu bentuk wilāyah yang menyamai kedudukan Wilāyah cAmmah.Penulis melihat variasi kefahaman ulamak aliran kedua ini banyak dipengaruhi oleh tafsiran nas secara literal dan hanya tertumpu pada zahir kenyataan hadith yang melarang memohon bantuan orang bukan Islam.

Oleh itu pada pandangan penulis, kefahaman golongan pertama telah disalahertikan oleh golongan kedua kerana mereka (pendapat kedua) menganggap Wazīr al-Tanfīz adalah jawatan yang bersifat Wilāyah cAmmah seperti khilāfah, imāmah sedangkan di dalam jawatan-jawatan tersebut para ulamak telah berijmak orang bukan Islam tidak boleh menjawat post-post tersebut.

Dua persoalan yang ingin saya ajukan kepada pihak tertentu yang masih melarang umat Islam mengundi calon bukan Islam ialah :

i.   Adakah calon bukan Islam daripada parti DAP itu kafir harbi? Apa kriteria yang mengharbikan mereka berbanding kafir dalam MCA, Gerakan, MIC dll? Adakah penglibatan mereka dalam PRU ini sama seperti memerangi umat Islam dalam perang bersenjata?

ii.  Adakah mereka menyertai PRU sebagai calon bebas seperti ISMA@Berjasa atau mereka berkerjasama dengan parti umat Islam lain untuk menegakkan sebuah kerajaan yang baik dan adil?

Jawapan : Tepuk dada tanyalah suara hati ....

1 comment:

  1. https://www.facebook.com/notes/engku-ahmad-fadzil/cubit-cubit-sayang-tahaaluf-siyasi-seterbuka-manakah-keterbukaan-kita/636272089720955

    ReplyDelete