Sunday, April 21, 2013

Pasca Penamaan Calon PRU13 : Kita, Rakyat Adalah TUAN

Selepas proses penamaan calon semalam (20 April 2013, Sabtu) selesai menyaksikan semua parti samada BN, Pakatan Rakyat dan juga bebas berjaya meletakkan calon masing-masing. 

Penyertaan ramai calon bebas kali ini disifatkan sebagai peristiwa bersejarah dlm pru yg pernah diadakan sebelum ini. Apa yang dikatakan oleh pihak BN atau PR berkenaan bekas ahli mereka yg mencabar calon parti dlm pru nanti, bukanlah suatu kesalahan dlm sistem demokrasi. Selagi demokrasi benarkan, selagi itu sesiapa pun boleh bertanding sebagai calon. Islam pun tak pernah larang sesiapa nak bertanding untuk menegakkan keadilan dan kebenaran. Hukumnya adalah harus. Cuma dlm konteks kepartian, memang tindakan seperti ini merencatkan strategi untuk mencatatkan undi yg banyak drpd rakyat. Masing2 takut berlaku apa yg dikatakan cubaan pecah undi. Namun pada hakikatnya, sebelum 5 Mei nanti, sesiapa pun tidak boleh mendakwa mereka sahaja yg layak mewakili rakyat. Layak mewakili tidak sama dengan keputusan 'layak dipilih' secara rasmi. Tunggu la siapa yg menang. 

Kepada semua calon, selamat berkempen dengan baik..tunjukkan prestasi perkhidmatan atau rekod anda sebelum ini untuk kami nilai  adakah anda dan parti anda patut kami pilih. Cukup2 lah video lucah, berita palsu, penipuan, sogokan duit, kain pelikat, tudung, telekung dll untuk pengaruhi kami...

Kami, rakyat Malaysia sudah cerdik, sudah muak dengan kerja2 pembodohan intelektual yg dipaparkan dimedia2 cetak elektronik perdana mahupun sesetengah media alternatif yg memaparkan kebaikan sendiri dan memperburukkan calon parti lawan. 

Sebagai rakyat, kami sememangnya yg berkuasa. Cuma biasanya selepas saja pru, kami dilupakan, kuasa kami dicuri menjadi hak milik wakil2 rakyat di parlimen dan dun. Mereka buat macam2, mereka angkuh, mereka lupa yg mereka sebenarnya wakil kami... kini sekarang, mereka kembali merayu kepada kita untuk memilih mereka semula. Mereka sedar sebenarnya dalam masa 14 hari ini kita sebagai rakyat yg berkuasa. Namun yg paling memualkan saya ialah ramai lagi dlm kalangan kita sebagai rakyat, masih terlupa yg kita adalah tuan punya kuasa. Ramai lagi yg tidak gheti (dialek Kedah) nak gunakan kuasa mereka untuk pilih 2 jenis kerajaan iaitu kerajaan di peringkat federal dan satu lagi di peringkat negeri. Mereka masih ingat dua kerajaan itu perkara yang sama. Kalaulah mereka tahu, satu undi untuk satu kerajaan dan tahu pula macamana nak mengatur  penubuhan kerajaan...mereka akan terasa nikmat berpilihanraya...di sebalik itu, juak2 yg menang pru pun akan takut kepada rakyat sampai bila2...

Saya cuma mengandaikan, rakyat boleh pilih untuk mencipta kelainan (andaian saja, jangan ambil serius) dengan memberikan kuasa menubuhkan kerajaan seperti berikut :

1.   Semua kerajaan negeri diberikan kepada PR manakala kerajaan persekutuan pula BN..

2.    Semua kerajaan negeri kepada BN manakala kerajaan persekutuan kepada PR

3.    Semua kerajaan persekutuan dan negeri kepada BN

4.   Semua kerajaan kepada PR

5.    Lain2 citarasa ..

Walaupun begitu, kelainan memilih daripada kebiasaan yg dibuat, saya percaya rakyat Malaysia masih tidak bersedia melakukannya. Level pemikiran pemilih kita belum setaraf rakyat Jepun, AS dan negara maju yg sudah biasa memilih atau bertukar2 kerajaan pada setiap kali pilihanraya. Malah dalam sistem demokrasi hari ini, rakyat negara maju akan pelik melihat rakyat negara lain masih mengekalkan kerajaan yg sedia ada bagi satu tempoh yg sangat panjang. Memang tidak salah sekali sekali kita mengubah citarasa. Malah saya berfikir, sebelum ini pelbagai tuduhan dilemparkan kepada beberapa kerajaan negeri yg berbeza aliran politik drpd kerajaan pusat. Antaranya lemah pentadbiran, pendapatan kerajaan menurun, rakyat semakin susah dll. Semua itu memberikan gambaran yg lebih jelas kepada rakyat untuk memilih atau menukar kerajaan negeri tersebut. Kerana sudah ada bukti, adakah benar kerajaan negeri tertentu lemah ataupun sebaliknya. Akan tetapi untuk menghukum tidak layak diperingkat pusat, rakyat tidak sepatutnya terpengaruh dengan dakyah pembodohan intelektual yg sedang dijalankan. Sepatutnya rakyat memberi peluang kepada gabungan parti tertentu mentadbir kerajaan pusat dan setelah habis mandat, maka serahkan semula kepada rakyat untuk menilai. Penilaian hanya boleh dibuat apabila ada dua sampel kerajaan yang pernah berkhidmat. Jika hanya satu sahaja yg ada, bagaimana kita hendak menilai mana yg lebih baik.

Seperkara lagi, pertukaran kerajaan dlm mana2 negara demokratik, bukan menjadi kiamat kepada bangsa atau rakyat negara tersebut. Malah akan menjadi lebih maju dan dahsyat. Hatta, di Israel pun bertukar kerajaan tapi Yahudi di sana tetap jahat sokmo dan dasar negara tersebut masih tidak berubah. Malahan negara regim Zionis termasuk dlm kategori negara maju (ranking 22 lagi) walhal bukanlah sebuah negara bersumberkan petroleum seperti jiran2 sekelilingnya, negara Arab yg kaya minyak tapi masih mundur. Analogi pertukaran kerajaan ini ibarat selepas makan pelbagai masakan orang lain, baru kita tahu apa yg kurang atau terlebihndalam makanan kita. Jika tidak, kita cuma berasa syok sendiri dengan makanan kita. Dahulu sebelum berkahwin, masakan mak kita paling sedap. Selepas berkahwin, masakan isteri pula kita makan walaupun sekali sekala menikmati masakan ibu apabila pulang ke kampung. Kedua dua masakan ibu dan isteri sama2 sedap dan mempunyai keistimewaan tersendiri. Orang yg tidak berkahwin, tidak merasai nikmat perbezaan masakan orang perempuan. Ia sama seperti pengundi yang takut mencuba kelainan. Cuma satu sahaja nak pesan, kena la pandai pilih isteri yg pandai memasak dan kalau dia tak pandai memasak, kena suruh dia belajar memasak. Kalau tidak....Jahannam hidup..

Kembali kepada perbincangan, seperti yg saya tegaskan sebelum ini, proses pembodohan intelektual pasca penamaan calon terlalu kuat sehingga rakyat di kebanyakan negara membangun apatah lagi negara mundur, membuat indoktrinisasi ke dalam otak rakyat bahawa pertukaran kerajaan akan menghancurkan negara. Tetapi rakyat semakin cerdik apabila menyedari, kerajaan tidak pernah ditukar. Yg ditukar hanyalah parti sahaja. Penukaran kerajaan hanya berlaku melalui revolusi dan rampasan kuasa yg mengubah sesebuah negara beraja menjadi republik. Setakat ini tidak pernah berlaku semua itu sejak merdeka dulu..Hairan jugak kalau ianya berlaku...lagi hairan apabila ada orang boleh terfikir ia akan berlaku selepas pru nanti..

Kini, kita sebagai pengundi mengharapkan agar semua calon PRU13 nanti agar berkempen elok2 dengan cara yg berhemah. Tunjukkan kehebatan dan ketrampilan andadengan diri anda sendiri, bukan anda jadi hebat dengan mendedahkan keburukan orang lain melalui video seks, fitnah palsu dan lain2 hebahan yg cuba memperbodohkan minda kami semua. 

Ketahuilah, KAMI SUDAH CERDIK DAN TIDAK AKAN DIPERBODOHKAN OLEH SESIAPA....BIARKAN KAMI MEMILIH SIAPA CALON KAMI!!!

2 comments: