Monday, April 15, 2013

PEMIMPIN BERAKHLAK MEMPENGARUHI RAKYAT BAWAHAN


Akhlak dan moral sememangnya tidak dapat dipisahkan daripada kepimpinan Islam. Hubungan antara keduanya diibaratkan seperti isi dengan kulit. Imej luaran dan kredibiliti kepimpinan Islam dicernakan oleh intisari dalamannya iaitu husn al-khuluq. Jatuh bangun survival umat Islam daripada segi penghayatan ajarannya, kekuatan politik, kesatuan pemikiran, wawasan dan pembangunan tamadun jelas dipengaruhi oleh faktor kepemimpinan.

Terdapat banyak hadith Rasululah yang menyentuh secara khusus mengenai sifat, perilaku dan gaya kepemimpinan yang harus diteladani oleh sesiapa yang berkuasa. Ini termasuk kecaman keras Rasulullah terhadap pemimpin yang dibenci oleh rakyat dengan pelbagai manifestasinya seperti al-ja’ir [zalim, jahat], al-ghash [penipu], al-kha’in [pengkhianat], al-fasiq [korup], yang berkesudahan dengan azab Allah yang dahsyat di akhirat kelak.

Nabi Muhammad memberikan tumpuan khusus kepada personaliti kepimpinan kerana mereka adalah perisai [junnah] kepada seluruh umat Islam. Mafhum daripada sabda Baginda bermaksud :

Sesungguhnya imam [ketua kerajaan] itu tidak lain melainkan perisai di mana orang-orang berperang di belakangnya dan berlindung dengannya, maka jika ia menyuruh bertaqwa kepada Allah dan ia berlaku adil, maka ia akan mendapat pahala dengan demikian itu, dan jika dia menyuruh selainnya, maka ia mendapat dosa
(H.R Bukhari dan Muslim)

Justeru itu kepemimpinan hendaklah diterajui oleh para pemimpin yang baik. Para ulama’ seperti al-Mawardi, Imam Malik, al-Haramayn, Abu Ya’la al-Farra’, al-Ghazzali, al-Bahgdadi, Ibn Hazm, Ibn Khaldun, menekankan perbincangan tentang kriteria calon pemimpin sebagai fokus utama dalam proses pemerkasaan umat Islam. Antaranya bersifat adil dan berakhlak mulia dijadikan syarat asas bagi jawatan khalifah mahupun menteri [al-wazir]. Jelas, syarat adil mempunyai kaitan secara langsung dengan kredibiliti seseorang pemimpin.

Selain adil, pemimpin juga seharusnya memiliki tahap akademik sehingga mampu berijtihad, sempurna pencaindera dan anggota daripada kecacatan, bijak dalam pengurusan rakyat dan pentadbiran, berani, mempunyai kekuatan untuk melindungi negara, kemampuan melaksanakan misi jihad, dan berketurunan Quraysh.

Dalam konteks administratif dan eksekutif, adil ataupun al-‘Adalah merupakan antara pra-syarat penting bagi setiap perjawatan terutama yang berkaitan dengan agama [wilayah diniyyah] seperti hakim, qadi. wali nikah, saksi nikah dan saksi di mahkamah. Tafsiran adil merujuk kepada sikap seseorang yang tidak melakukan dosa-dosa besar, bergelumang dengan dosa-dosa kecil dan terjebak ke dalam kegiatan yang menjejaskan kredibiliti diri. Orang yang adil ialah yang tidak fasik (Al-Bakri 1993 jld 3 : 350)

Tidak dinafikan sifat adil adalah sesuatu yang agak subjektif dan sukar untuk diukur apatah lagi dibuktikan. Seorang sarjana Islam, Abdul Aziz Sa’id telah mengobjektifkan definisi keadilan iaitu ; “sentiasa mengamalkan sifat taqwa dan menjauhkan diri daripada melakukan dosa” (Abdul Aziz Sa’id 1980 : 60). Lukman Thaib menyatakan dalam konteks moden, definisi di atas menjustifikasikan seseorang yang akan dilantik sebagai anggota Majlis al-Syura (Parlimen) hendaklah tidak disabitkan oleh mahkamah pernah melakukan kesalahan jenayah berat (Lukman Thaib 1998 : 155). Individu yang disabitkan dengan kesalahan jenayah berat tidak boleh dilantik kerana calon pemimpin yang dipersoalkan kejujurannya tidak layak menjadi pemimpin kepada orang lain.

Suatu persoalan yang dibangkitkan, sekiranya syarat adil satu kemestian kenapakah perlantikan kebanyakan khalifah selepas era khulafak al-Rashidin tidak mencerminkan hakikat tersebut?. Menjawab persoalan tersebut, Abdul Razak al-Sanhuri mensifatkan fenomena di atas sebagai realiti politik yang terpaksa dihadapi atas alasan darurat dan keadaan tersebut hendaklah difahami mengikut neraca hukum darurat [exceptional case]. Maknanya, walaupun calon khalifah tidak memenuhi beberapa syarat yang ditetapkan seperti adil, ia boleh diterima jika jemaah menterinya terdiri dari kalangan mereka yang adil. Kerana yang penting ialah mempastikan wujudnya sebuah kepemimpinan yang adil. Maka dalam keadaan biasa seperti pada hari ini di mana setiap rakyat mempunyai kebebasan untuk melantik pemimpin melalui sistem pilihanraya umum, mereka hendaklah memilih calon yang memenuhi segala syarat kepemimpinan Islam.

Khalifah Umar Ibn Abd al-Aziz Sebagai Khalifah Contoh

Hubungan antara pemimpin dengan rakyat sama seperti hubungan bapa dengan anak-anaknya. Khalifah Umar Ibn al-Khattab  meletakkan dirinya sebagai penjaga anak-anak yatim (kafil al-yatim) yang sangat berhati-hati semasa mengurus dan mengendalikan hal ehwal masyarakat (Al-Tabari 1980, jil. 4 : 201-202). Seperti yang ditegaskan sebelum ini, dominasi pemimpin ke atas masyarakat dalam pelbagai aspek hidup seperti sosial, pendidikan, ekonomi, budaya, pembangunan, keagamaan dan sebagainya berjalan menerusi dua perkara iaitu sama ada polisi, dasar dan undang-undang yang diluluskan ataupun akhlak yang mewarnai gaya kepimpinannya. Justeru itu dasar dan polisi yang adil selalunya datang daripada pemimpin yang adil dan berakhlak mulia.

Kaitan antara kesan akhlak dan moral pemimpin dengan masyarakat telah dihuraikan oleh Imam al-Tabari di dalamTarikh al-Umam wa al-Muluk. Beliau memberikan contoh tiga orang khalifah di zaman Umayyah iaitu al-Walid Ibn Abd al-Malik, Sulayman Ibn Abd al-Malik dan Umar Ibn Abd al-Aziz. Khalifah al-Walid merupakan pemimpin yang suka kepada pembangunan dan perindustrian, maka masyarakatnya juga bersaing membina mahligai dan bangunan yang mencakar langit. Rakyat pada zaman Sulayman Ibn Abd al-Malik merupakan golongan yang paling suka makan dan berkahwin kerana khalifah suka makan dan mempunyai ramai isteri. Apabila kerusi khalifah diganti oleh Umar Ibn Abd al-Aziz, watak dan budaya masyarakat pada zamannya berbeza sama sekali daripada sebelumnya. Keadaan masyarakat pada zaman Baginda digambarkan iaitu apabila dua orang sahabat bertemu di jalanan akan saling bertanyakan tentang puasa, qiyamullail, hafazan dan khatam bacaan al-Quran?. Pencetus fenomena unik sebegitu, Umar Ibn Abd al-Aziz, secara peribadinya gemar melakukan qiyamullail, menghafaz al-Quran dan banyak berpuasa (Al-Tabari, jil. 3 : 98. dlm. al-Nadawi :50).

Sikap zuhud dan kewaspadaan Umar Abd al-Aziz terhadap harta rakyat meninggalkan kesan besar kepada peningkatan pendapatan negara. Yahya Ibn Sa’id menceritakan beliau telah dihantar oleh Umar Ibn Abd al-Aziz untuk mengumpulkan hasil zakat di negara-negara Afrika Utara dan yang menariknya tidak ditemui di sana seorang pun yang datang untuk meminta zakat. Akhirnya beliau pun membeli seberapa  banyak hamba dengan wang tersebut untuk dimerdekakan. Katanya khalifah Umar telah berjaya memenuhi semua kemaslahatan manusia. Baginda juga mengubah dasar berbelanja mewah di kalangan kerabat pemerintah dan membatalkan cukai jizyah ke atas rakyat bukan Islam jika mereka memeluk Islam. Meskipun jizyah menjadi penyumbang utama kewangan negara, Umar tetap optimis bahawa Allah s.w.t. akan menggantikannya dengan sumber lain (Ibn Abd al-Hakam: 69).

Sebagai seorang khalifah yang bertakwa kepada Allah, Umar sering menitiskan air mata memuhasabah dirinya. Yazid bin Husyab mengatakan beliau tidak pernah melihat orang yang sangat takut kepada Allah selain daripada al-Hasan al-Basri dan Umar Ibn Abd al-Aziz seolah-oleh neraka hanya diciptakan untuk mereka berdua (Ibn al-Jauzi : 156 dlm. al-Nadawi : 51).

Dalam usaha memperbaiki akhlak para kakitangan kerajaan dan masyarakat, Umar telah menghantar surat kepada pemimpin tentera supaya menjaga solat pada waktunya, memberikan perhatian kepada madrasah dan penyebaran ilmu serta melaksanakan segala perintah Allah dan menjauhi segala laranganNya. Beliau juga bersikap tegas terhadap para pegawai kerajaan tidak mengabaikan amar makruf dan nahi mungkar dengan menegur mereka bahawa budaya hidup seperti ini bukanlah tradisi para golongan salaf dan bukan cara mensyukuri nikmat yang Allah berikan. Para khalifah sebelum Umar Ibn Badul Aziz hanya mengutip cukai, menjaga negara daripada serangan pemberontak, musuh luar di samping tidak peka terhadap perilaku manusia di dalam premis masing-masing, mempertahankan status quo sehingga mengabaikan aspek pembangunan minda, pemikiran, akidah, kebahagian ukhrawi dan kerohanian dalam masyarakat. (Ibn Abd al-Hakam : 41)

Dalam tempoh dua tahun lima bulan memerintah negara, Umar Abd al-Aziz berjaya mengubah budaya hidup masyarakat secara keseluruhan kepada cara hidup Islami, setelah sekian lama melencong daripada landasan sunnah khulafa’ al-rashidin.

KESIMPULAN MUDAH

Payah sangatkah kita hendak melahirkan 10 orang seperti beliau daripada 222 ahli parlimen yang akan bertanding dalam PRU13 nanti? ... Teruk sangatkah sampai seorang pun tidak boleh menjadi seperti Umar Abdul Aziz? ... jika para menteri tidak memiliki kualiti kepemimpinan ala Umar, cukuplah jika PM (tidak kira daripada parti mana yang menang) memenuhi kriteria khalifah Umar nanti ... Jika tidak ada langsung, nyatalah kepemimpinan kita memang langsung tidak berkualiti...

No comments:

Post a Comment