Monday, April 15, 2013

KUASA ADALAH AMANAH, BUKAN HAK MILIK PERIBADI


Demokrasi sebagai sistem politik di kebanyakan negara hari ini diterima atas matlamatnya untuk menjamin hak-hak asasi rakyat. Ia ditakrifkan “daripada rakyat kepada rakyat untuk rakyat”. Lahirnya sistem Demokrasi di Barat sebagai manifestasi penentangan terhadap budaya kezaliman, penindasan dan kebejadan pemerintah yang berselindung di sebalik sistem monarki, tirani dan teokrasi. Kuasa politik dikembalikan pada pemilik sebenar iaitu rakyat yang berhak menentukan sebarang sistem, kaedah dan bentuk kerajaan iaitu autoriti tertinggi yang menjaga dan melindungi segala hak mereka. Pemimpin yang dilantik mesti menyedari mereka merupakan wakil rakyat paling dipercayai untuk memikul amanah umum bagi menyuarakan aspirasi rakyat. Secara umumnya itulah kehendak Demokrasi.

Pada hakikatnya, pengamalan sistem tersebut tidak menggambarkan realiti sebenar di mana penyalahgunaan kuasa, kezaliman, dan penindasan ke atas rakyat masih berlaku atas nama kepentingan awam, keselamatan negara dan sebagainya. Malah keadaan rakyat di beberapa buah negara lebih dahsyat daripada keadaan sebelum Demokrasi wujud yang turut meletakkan jurang antara pemimpin dan rakyat.

Amalan politik dalam Islam bukan sekadar idea kefalsafahan tetapi merupakan perintah agama yang menyamai tuntutan Islam lain. Politik atau juga disebut Siasah Syar’iyyah mempunyai makna dan peranan tersendiri dalam menyempurnakan keseluruhan komponen syariat Islam. Kuasa dan pemerintahan hanyalah alat dan mekanisme untuk melindungi kesucian akidah, melaksanakan tuntutan syariat dan mengawal unsur-unsur al-fasad (corruption) dalam masyarakat. Sebenarnya para ulama’ Islam terdahulu telah pun menekankan tentang peranan, tanggungjawab, objektif dan bidangkuasa seseorang ahli politik Islam melalui definisi-definisi mereka tentang politik.

Sarjana Islam silam Ibnu Uqayl mendefinisikan politik sebagai :

“Sebarang tindakan pemerintah yang membawa rakyat hampir kepada al-Islah (kebaikan) dan menjauhkan mereka daripada kefasadan, walaupun tidak pernah dilaksanakan Rasulullah dan tidak terdapat dalam wahyu”.

Ibnu Uqayl meletakkan politik Islam sebagai tindakan-tindakan pemimpin kerajaan bagi tujuan menjaminkan kebaikan kepada rakyat dan menjauhkan mereka daripada elemen-elemen negatif, dengan berpandukan kaedah-kaedah syarak tanpa bergantung kepada keterangan nas secara langsung. Dalam menggubal beberapa polisi berkaitan kemaslahatan awam, kerajaan boleh menguatkuasakannya berdasarkan ijtihad asalkan dapat menjamin kebaikannya. Penegasan ini disebabkan banyak perkara baru tidak ada pnejelasannya al-Quran dan sunnah secara langsung.

Walaupun Ibnu Uqayl tidak menyebut para pemimpin dalam takrifnya, pembaca akan faham tindakan-tindakan tersebut sebenarnya merujuk kepada para pemimpin kerajaan. Ia dapat difahami dengan mudah kerana Ibnu Uqayl menyebut perkataan orang ramai iaitu “boleh mendekatkan orang ramai kepada kebaikan dan menjauhi keburukan”. Justeru jelas hanya tindakan para pemimpin sahaja mempunyai kaitan langsung dengan orang ramai, malah pemimpin bertanggungjawab sepenuhnya dalam memelihara kepentingan awam.

Ibnu Abidin, tokoh mazhab Hanafi menyebut politik Islam tindakan islah terhadap rakyat dengan memimpin mereka ke jalan selamat di dunia dan akhirat.

Takrif tersebut menerangkan gagasan umum bagi pemimpin atau pihak kerajaan menjalankan pemerintahan yang dapat mambawa masyarakat kepada kesejahteraan di dunia dan akhirat. Walaupun takrif di atas tidak menyebut perkataan pemimpin, namun segala usaha pembangunan manusia yang disebut dalam takrif itu adalah datangnya daripada para pemimpin atau pihak berkuasa dalam negara Islam.  Sebab itu memadai bagi beliau hanya menyebut ungkapan memperelokkan (istislah) orang ramai. Beliau juga tidak menyebut kaedah khusus yang digunakan dalam pentadbiran kerajaan, sebaliknya menekankan objektif program pembangunan manusia adalah bagi menjamin kesejahteraan dunia dan kebahagian akhirat. Sudah pasti tidak ada kaedah lain yang menjamin matlamat tersebut pada perspektif Islam kecuali berpandukan kaedah syarak yang muktabar.

Menurut al-Bujayrimi, politik adalah “(usaha) memperelokkan urusan rakyat dan mentadbir urusan mereka”.

Al-Bujayrimi menekankan pengertian politik Islam sebagai langkah dan usaha kerajaan memperbaiki kondisi masyarakat dan taraf hidup mereka menjadi lebih baik dan sempurna. Walaupun beliau tidak menyebut perkataan pemimpin dalam takrifnya, tetapi dapat difahami bahawa segala usaha pemulihan dan pembaikan itu adalah datangnya daripada pemimpin atau pihak berkuasa kerana beliau menyebut sasaran pembangunan ialah rakyat atau orang ramai.

Dalam takrifnya, al-Bujyrimi tidak pula menyebut secara langsung perkataan maslahah sebagai matlamat pelaksanaan politik Islam sebagaimana yang ditakrifkan Ibnu Uqayl dan Ibnu Nujaym. Mungkin sudah mencukupi dengan beliau menggunakan perkataan “(usaha) memperelokkan” yang dengan sendirinya menggambarkan bahawa segala program pembangunan dan pembaharuan itu mengandungi unsur maslahah atau memenuhi kehendak umum.

Ibnu Qayyim turut menghuraikan politik Islam dalam bukunya al-Turuq al-Hukmiyyah fi al-Siasah al-Syar’iyyah. Dalam buku itu, beliau telah mengemukakan pelbagai kaedah perbicaraan dan metode pembuktian di mahkamah yang disifatkannya kebijaksanaan politik Islam dalam memenuhi tuntutan keadilan dan kesejahteraan. Walaupun tidak mengemukakan pengertian politik secara khusus, namun kita dapat merumuskan politik Islam bermaksud sebarang tindakan yang diambil oleh pemimpin untuk merealisasikan keadilan Allah dan rasul-Nya.

Penumpuan Ibnu Qayyim dalam bidang kehakiman sebagai tema pembicaraan politiknya tidak bermakna beliau membataskan politik dalam skop sempit, sebaliknya banyak kenyataan beliau menunjukkan bahawa politik Islam meliputi semua perkara berkaitan dengan negara, masyarakat dan pemimpin. Perkara ini terbukti melalui sokongan beliau terhadap definisi Ibnu Uqayl yang memperluaskan skop politik mencakup hal ehwal kenegaraan. Selain itu contoh-contoh politik Islam yang dikemukakan Ibnu Uqayl bersifat komprehensif, meliputi semua sektor pemerintahan negara pada zaman Nabi Muhammad dan khulafak al-rasyidin. Beliau tidaklah membataskan politik hanya kepada bidang kehakiman semata-mata.

Hakikat Sebenar Kekuasaan Politik
Islam melihat politik merupakan kewajipan kolektif di mana hak melantik pemimpin dilaksanakan dengan berhati-hati manakala pemimpin yang dilantik bukanlah suatu kemuliaan (tashrif) untuk mereka menambah koleksi kekayaan, pangkat dan pengaruh. Kekuasaan adalah amanah dan taklif yang setiap sudut darinya, akan dipersoalkan Allah kelak. Pemimpin adalah ketua, bapa dan guru yang sentiasa mempamerkan teladan baik kepada pengikutnya. Hubungan antara pemimpin dengan rakyat sama seperti hubungan bapa dengan anak. Khalifah Umar bin al-Khattab meletakkan dirinya sebagai penjaga anak-anak yatim (kafil al-yatim) yang sangat berhati-hati semasa mengurus dan mengendalikan urusan masyarakat (Al-Tabari 1980, jil. 4 : 201-202).

Para ulama’ menetapkan para pemimpin secara prinsipalnya tertakluk kepada peraturan syariat dan nilai-nilai akhlak Islam bagi mengelakkan penyalahgunaan kuasa untuk tujuan yang tercela. Dalam dwi-hubungan pemimpin-rakyat, pemimpin adalah penentu sebenar yang menstrukturkan halatuju dan citra masyarakat secara keseluruhannya. Para ulama’ memandang serius isu salahlaku pemimpin yang telah menyimpang daripada norma akhlak mulia, sehingga boleh dijadikan asas kepada pemecatannya.

Terdapat banyak hadith Rasululah yang menyentuh secara khusus mengenai sifat, perilaku dan gaya kepemimpinan yang harus diteladani oleh sesiapa yang berkuasa. Ini termasuk kecaman keras Rasulullah terhadap pemimpin yang dibenci oleh rakyat dengan pelbagai manifestasinya seperti al-ja’ir [zalim, jahat], al-ghash [penipu], al-kha’in [pengkhianat], al-fasiq [korup], yang berkesudahan dengan azab Allah yang dahsyat di akhirat kelak.

Dominasi pemimpin ke atas masyarakat dalam pelbagai aspek hidup seperti sosial, pendidikan, ekonomi, budaya, pembangunan, keagamaan dan sebagainya berjalan menerusi dua perkara iaitu sama ada polisi, dasar dan undang-undang yang diluluskan ataupun akhlak yang mewarnai gaya kepimpinannya. Justeru itu dasar dan polisi yang adil selalunya datang daripada pemimpin yang adil dan berakhlak mulia. Kerana itu, Islam amat mementingkan akhlak pada saf kepemimpinan masyarakat.

Melahirkan pemimpin yang bertaqwa dan bermoral seharusnya menjadi agenda utama dalam arus politik masakini. Islam melihat politik dan kuasa merupakan wasilah paling murni untuk memartabatkan syiar-syiar Islam dan bukan tiket untuk memanipulasi rakyat jelata atau membina kekayaan. Imam Izzuddin Abdul Salam menegaskan berpolitik merupakan amalan paling afdhal (afdhal al-ta’at) kerana para pemimpin adil mendapat pahala paling besar berbanding orang biasa kerana dengan kuasa, mereka dapat menegakkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan. Dalam satu arahan sahaja, ia dapat menolak seribu kezaliman atau menganjurkan seribu kebaikan. Ahli politik memperolehi pahala dengan hanya sedikit bercakap. Hakikatnya politik tidak pernah kotor sebaliknya dikotori ahli politik sendiri.

Kesimpulan Mudah

Kepada pemimpin, kenapa susah sangat kamu hendak menjadi pemimpin yang baik, bertaqwa, warak, berpegang kepada cara hidup Islami, menjiwai keperitan rakyat dan sentiasa mengajak rakyat mentaati Allah dengan menjadikan diri kamu sebagai teladan??

Kepada rakyat, tidak pandai sangatkah kamu untuk melantik pemimpin yang boleh menjadi teladan kepada kamu di dunia dan memimpin kamu ke akhirat??

No comments:

Post a Comment