Monday, April 15, 2013

GERAKAN ISLAM PERLU MEMAHAMI NILAI-NILAI SETEMPAT DALAM MEMBUAT KEPUTUSAN POLITIK


Hidup manusia secara tabiinya, sangat dipengaruhi oleh keadaan sekeliling dan juga lingkungan sosialnya. Ia termasuklah beberapa faktor seperti budaya, adat, tradisi, nilai-nilai setempat yang menjadi warisan sejak turun temurun, yang sangat mempengaruhi corak hidup mereka. Walaupun masa dan keadaan bersilih ganti, terdapat sebahagian besar daripada nilai-nilai di atas masih kekal dalam bentuk doktrin dan kepercayaan di samping terus menjadi pegangan. Apabila Islam datang, ia juga memberikan perhatian khusus terhadap realiti hidup masyarakat Arab Jahiliyyah supaya Nabi Muhammad dapat menggunakan medium terbaik untuk menyampaikan risalah Tuhannya kepada mereka. Sejak daripada permulaan dakwahnya, Baginda sangat arif tentang segala lingkungan sosial dan komposisi masyarakat Qurasyh di Mekah dan kabilah Arab lain yang beraneka ragam budayanya. Lihat saja bagaimana iklim dakwah berbeza semasa berinteraksi dengan kabilah Arab Aus dan Khazraj daripada Madinah. Bentuk dakwah Islam di Madinah berbeza daripada keadaan di Mekah dahulu.

Sesuatu yang menarik perhatian di sini bagaimanakah Rasulullah begitu concern terhadap realiti tempatan masyarakat Arab Jahiliyyah semasa menggerakkan misi dakwahnya. Secara makronya, semua strategi dan usaha dakwah Baginda untuk menyampaikan Islam kepada masyarakat telah mempamerkan bagaimana gerakan Islam zaman awal berjaya menyusun strateginya serta membuahkan hasil yang memberangsangkan dalam ruang lingkup yang dilaluinya. Jika diteliti secara mikro, strategi gerakan Islam telah melalui suatu peringkat yang berliku-liku iaitu pada zaman Mekah sebelum mencapai kegemilangan pada zaman Madinah. Kedua-dua zaman tersebut ternyata berbeza daripada segi :

i-                   Strategi dan pendekatan
ii-                 Pelaksanaan dan penguatkuasaan

Dengan meneliti faktor keadaan dan nilai-nilai tempatan di Mekah dan Madinah pada waktu itu, terbukti ianya telah memberikan impak yang besar ke atas aturan strategi, modus operandi, dan pendekatan serta pelaksanaan gerakan dakwah Rasulullah.

Dengan menghalusi gerakan dakwah era Mekah, terdapat beberapa asas yang perlu difahami dengan teliti agar dapat dibezakan nanti dengan kejayaan besar gerakan Islam pada era madani. Secara keseluruhannya, kita dapat menggaris bawahi beberapa asas penting tentang suasana era Mekah seperti berikut :

i-     Teraju kepimpinan dan kuasa politik dipegang oleh pihak kerajaan bukan Islam, jahiliyyah dan zalim,

ii-     Manghadapi tekanan dan pelbagai sekatan yang turut melibatkan hak-hak asasi manusia,

iii-       Pergerakan Nabi Muhammad lebih berbentuk organisasi sosial yang tidak memiliki kuasa,

iv-     Terdapat beberapa peraturan dan undang-undang tempatan yang boleh dimanfaatkan bagi tujuan keselamatan dakwah dan umat Islam.

v-         Mengatur strategi untuk memperolehi kekuasaan sebagai asas untuk melaksanakan Islam (wahyu) dalam segenap aspek kehidupan.

Dalam konteks gerakan di bawah pengaruh sistem bukan Islam yang tidak mesra, Rasulullah sedar ia bukanlah penghalang kepada kerja-kerja Islami. Tapi di dalam sistem tersebut terdapat kelemahan yang memberikan kredit kepada gerakan Islam untuk bergerak menerusi ruang yang ada. Sekurang-kurangnya terdapat 4 peluang yang berjaya diekploitasi oleh Baginda iaitu :

1)         Sokongan kaum keluarga dan kabilah (bukan Islam)
Semasa orang-orang Qurasyh memberikan tekanan kepada dakwah Islam dan mengancam keselamatan Nabi Muhammad, Baginda mendapat sokongan padu daripada bapa saudaranya, Abu Talib dan kabilah Bani Hashim dan Bani Muttalib yang bukan beragama Islam. Abu Talib bersedia memberikan perlindungan kepada Nabi Muhammad di samping kedua-dua kabilah itu juga sanggup bersusah payah menderita bersama Baginda.

2)         Setia perjanjian dan jaminan keselamatan terhad (al-Ijar)
Baginda keluar dari Mekah menuju ke Taif bersama Zayd Bin Harithah dengan harapan akan mendapat pembelaan daripada masyarakat di sana. Sebaliknya, Nabi telah diusir oleh mereka dan semasa hendaklah kembali semula ke Mekah, adalah sukar buat Baginda untuk memasukinya  berseorangan kerana pihak kerajaan Qurasyh telah mengiystiharkan Baginda sebagai seorang pengkhianat Negara. Baginda mendapatkan perlindungan sementara daripada Mut’im bin ‘Idiy sebagai penjamin kemasukan semula Baginda ke sana. Dengan jaminan Mut’im, ia menghalang Abu Jahal dan konco-konconya daripada mengapa-apakan Rasulullah kerana al-Ijar merupakan suatu amalan yang diiktiraf oleh undang-undang.

3)         Perlindungan politik (hijrah)
Pada peringkat awal dakwah, umat Islam mendapat tekanan dan penindasan daripada orang-orang kafir Qurasyh. Sebagai ketua, Nabi Muhammad sentiasa memikirkan cara bagaimana dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi oleh mereka. Dengan batas kuasa yang sangat limited, Baginda menyuruh para sahabatnya seramai 80 orang agar berhijrah ke Habshah bagi memdapatkan perlindungan sementara daripada Raja Najasyi. Raja tersebut terkenal dengan keadilan pemerintahannya. Oleh kerana tiada peraturan daripada pihak kerajaan Mekah yang menghalang rakyatnya daripada memperolehi suaka politik daripada kerajaan luar, Baginda berjaya memperolehi perlindungan sementara daripada Najasyi. Dengan ini, umat Islam telah memperolehi keamanan dan kesenangan sekurang-kurangnya buat sementara waktu.

4)         Hak-hak asasi terhad (era jahiliyyah)
Walaupun mendapat tentangan kuat daripada pihak Abu Lahab dan Abu Jahal, Rasulullah dan umat Islam masih dapat bersembahyang di Masjidil Haram, membaca al-Quran di premis-premis persendirian dengan suara yang lantang, memperkenalkan Islam kepada para pengunjung Baitullah pada musim haji yang tiba dari seluruh pelusuk dunia. Di samping Nabi juga berusaha untuk memperolehi sokongan dan dokongan daripada kabilah-kabilah Arab seperti Bani Hanifah, Bani Kalb, Bani ‘Amir, Bani tha’labah dan sebagainya.

Pengajaran Kepada Gerakan Islam Hari Ini
Beralih kepada gerakerja Islam masakini, mana-mana gerakan Islam hendaklah bersifat realistik, pragmatik dan bercirikan nilai-nilai tempatan. Bersifat realistik dan pragmatik bermaksud gerakan Islam hendaklah memahami keadaan sebenar yang dihadapinya, peluang-peluang yang ada,  dan juga bentuk cabaran oleh gerakan sekular. Dengan itu, gerakan Islam mampu menonjolkan kepada masyarakat bahawa perjuangan mereka bukan retorik dan terlalu idealis. Dalam konteks Malaysia, gerakan Islam haruslah menyedari beberapa fakta dan hakikat yang terpaksa diterima dalam strategi mereka untuk menegakkan Islam seperti berikut :

i-                bentuk dan sifat sistem politik Malaysia
ii-               jumlah populasi rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum
iii-              budaya dan karekter masyarakat Islam tempatan

Sebagai signifikannya, gerakan Islam haruslah menyedari dan menerima sistem politik yang berdasarkan Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan, pilihanraya sebagai cara pemilihan kerajaan, sebagai infrastruktur politik tempatan. Gerakan Islam juga perlu mengambilkira peratusan masyarakat Melayu-Islam dan kedudukan masyarakat bukan Islam seperti Cina, India, Bumiputera Sabah-Sarawak sebagai kelompok penentu dalam pilihanraya, kawasan-kawasan berpotensi untuk bertanding. Dalam memimpin orang-orang Melayu-Islam, tentulah pendekatan revolusioner, radikal-militer tidak sesuai diterapkan kerana adat resam dan budaya Melayu sangat bertentangan dengan watak keras, ganas dan menderhaka.

Dalam merealisasikan sistem pemerintahan Islam dan melaksanakan segala hukum Islam, gerakan Islam perlu menangani isu ini dengan realistik dan yang lebih pentingnya lagi ialah mendapat sokongan masyarakat termasuk bukan Islam. Kerana gerakan Islam sekarang berinteraksi dalam suasana dan persekitaran yang didominasi oleh kuasa sekular. Seorang tokoh gerakan Islam terkenal di Tunisia, Abdul Rahman Ghannoushi memberikan pandangan beliau mengenai strategi terkini gerakan Islam dalam usaha memartabatkan Islam dalam konteks semasa. Ia adalah untuk mengimbangi antara tuntutan pelaksanaan Islam sebagai antara objektif perjuangannya dan juga kepercayaan umum sebagai sokongan kepada gerakan untuk kemenangannya.

Kesan Perbezaan Pendekatan Gerakan Islam Terhadap Masyarakat

Pertubuhan NGO Islam dan semua gerakan Islam di Malaysia seperti ABIM, Tabligh, Ikram, Isma, JATI, PAS, BERJASA dan sebaginya hendaklah sedar tentang petunjuk Rasulullah yang menekankan secara tersirat setiap gerakan Islam yang berjuang di pelbagai lokasi hendaklah bercirikan tempatan dan bukannya duplicated kepada gerakan Islam lain. Antara masalah yang dihadapi oleh pendokong gerakan Islam pada hari ini ialah :

i-        terikat secara rigid dengan gaya kepemimpinan dan strategi gerakan luar tertentu seperti Ikhwan al-Muslimin (Al-Banna), Jami'ah Islamiyyah (al-Maududi) dan sebagainya ;

ii-        terikut dengan pendekatan dakwah tertentu seperti gerakan Tabligh, tasawwuf dan tarikat ;

iii-      terikut dengan pendekatan akidah tertentu seperti gerakan al-Wahhabiyyah, salafi dsb ;

Kita melihat pada hari ini, banyak gerakan dakwah tumbuh dengan watak dan karektor yang beragam. Walaupun kemunculan gerakan Islam boleh dianggap sebagai suatu hasil positif dalam pemerkasaan Islam, akan tetapi di antara gerakan itu, ada yang tidak realistik dan 'concern' terhadap nilai-nilai setempat dan realiti masyarakat lalu meninggalkan kesan negatif kepada banyak pihak. Contohnya, jika di kalangan pendokong gerakan yang mengunakan pendekatan yang rigid sehingga mengenepikan fakta-fakta setempat (realiti sosial, politik, ekonomi dan seumpamanya) dalam masyarakat mereka, seperti menuduh gerakan tertentu tidak Islamik, memulau pilihanraya, menumpukan persoalan aqidah dan ibadat semata-mata, menggunakan label bid'ah dan haram secara ekstrim, mengamal sunnah Nabi secara harfiyah dan sebagainya. Mereka hanya memburukkan lagi keadaan seperti berikut :

i-    menimbulkan kekeliruan dalam kalangan awam terhadap fahaman Islam yang manakah sepatutnya diikuti,

ii-   mewujudkan perpecahan antara gerakan Islam melalui pendekatan yang berbeza,

iii-  memberikan kredit kuasa kepada gerakan sekular untuk menghancurkan gerakan Islam yang 'sedang' berkonflik,

iv-  menyukarkan berlakunya 'fleksibeliti' dalam kebijaksanaan politik gerakan Islam sewaktu menghadapi perubahan keadaan yang perlu ditangani segera demi kepentingan Islam, dan

v-    gerakan Islam dipandang 'out of date', expired, anti establishment, tidak realistik, tidak memasyarakat, terlalu elitis, atau tidak konsisten.

Apa yang penting kepada semua anggota gerakan Islam, ialah meminimumkan jurang perbezaan pendapat dalam soal pendekatan dan strategi dakwah, politik dan pendidikan yang cuba dibawa ke dalam masyarakat. Pada masa sama, mereka hendaklah saling mendokong antara satu dengan lain untuk mengisi kekuatan gerakan Islam yang bergabung untuk menghadapi musuh-musuh politik dan pemikiran Islam mereka. Perpecahan antara umat Islam seperti di Palestin antara pejuang Fatah, Hamas, Jihad Islam dan puak-puak lain sentiasa menguntungkan kerajaan Israel dan golongan Zionis kerana bukan mereka menjadi punca utama sebuah negara Palestin merdeka gagal ditubuhkan. Sebaliknya pergaduhan antara rakyat Palestin sendiri menjadi penyebabnya.

Kesimpulan Mudah

Adakah keadaan seperti yang dijelaskan di atas berlaku dalam konteks dakwah dan politik di Malaysia?... Apa yang pelik, pelbagai gerakan sekular boleh bersatu dalam perjuangan mereka tanpa memerlukan dalil dan hujah seperti mana para Islamis berhujah dengan al-Quran dan Sunnah ... mereka boleh bersatu atas satu matlamat iaitu : MENOLAK PELAKSANAAN SYARIAT ISLAM... sedangkan ngo dan gerakan Islam masih berpecah disebabkan hasil ijtihad yang berbeza-beza ... Justeru, keadaan ini sangat memualkan!!

No comments:

Post a Comment