Siri 5 : SALAH FAHAM MENGENAI IKHTILAF PENDAPAT DAN MAZHAB FIQH


Jika disorot secara umum daripada sudut objektif dan sebab berlakunya ikhtilaf, kita boleh rumuskan bahawa ikhtilaf pendapat merupakan suatu keistimewaan dalam syariat Islam. Islam membuka ruang kepada umatnya untuk berikhtiar melaksanakan tuntutan nas al-Quran dan Sunnah dan mempraktikkannya pada kes-kes yang dihadapi. Setiap ikhtilaf bersandarkan kepada metode ijtihad dan bukannya mengikut kehendak hawa nafsu. Walaupun fuqaha’ silam dikagumi keilmuan mereka tetapi tidak bermakna semua ijtihad mereka ’maksum’ dan sentiasa benar pada setiap masa. Ada sebahagian ijtihad tersebut masih releven untuk diamalkan sampai ke hari ini dan ada sebahagian lagi perlu dinilai semula untuk disesuaikan pada masakini disebabkan kelemahan dalil, perubahan zaman, perbezaan budaya dan maslahah. Penilaian tersebut perlu, kerana pintu ijtihad sentiasa terbuka pada bila-bila masa walaupun ruangnya mungkin tidak seluas pada zaman fuqaha’ silam.

Seterusnya jika persoalan ikhtilaf mazhab ini tidak difahami dengan baik, ia akan menimbulkan tiga aliran fahaman ; fanatik mazhab, anti mazhab (اللا مدهبية) dan al-mutasahilun (Arieff Salleh. 2004).

Golongan Fanatik
Fanatik bermaksud berpegang kepada sesuatu pandangan atau aliran secara kaku dan sentiasa memenangkan pendapatnya dalam setiap masalah tanpa melihat kepada persoalan benar atau salah. Fanatik boleh berlaku terhadap suatu aliran (mazhab, personaliti, pendapat atau metodologi. Ia adalah dilarang syarak jika ia terpesong dari asas kehendak mencari kebenaran. (Sano 2000). Fanatik mazhab (التعصب المدهبي) lahir pada zaman kelesuan ijtihad (awal kurun ke-4 Hijrah) apabila fuqaha’ terkemudian mewajibkan taklid kepada umat Islam agar mengikuti salah satu daripada mazhab empat Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali. Mereka tidak dibenarkan mengikuti selain daripada mazhab-mazhab tersebut (Al-Ashqar. 1998).

Antara kesan fanatik mazhab, menyebabkan berlakunya pertembungan antara pengikut mazhab, sehingga ada yang menghukumkan pengikut mazhab selainnya sesat. Mereka mendakwa hanya mazhab mereka sahaja betul yang harus diikuti oleh semua orang. Gejala yang merosakkan perpaduan umat Islam ini berpunca dari sikap tidak memahami ’nature’ ijtihad dalam perundangan Islam.

Dalam hal ini, Mustafa al-Khin (1982) memperbetulkan isu ta’assub mazhabi ini bukan berpunca daripada amalan bermazhab itu sendiri kerana bagi orang awam yang tidak berpengetahuan perlu mengikut atau bertaklid kepada fatwa yang diijtihadkan para mujtahid. Akan tetapi orang awam tidak boleh dipaksa menerima pendapat satu-satu mazhab dan dilarang dari menilai pendapat-pendapat lain. Walaupun taklid mazhab adakalanya menjadi punca perbalahan sesama umat Islam, perbalahan tersebut bukanlah disebabkan kewujudan mazhab sebaliknya kerana kejahilan mereka terhadap erti bermazhab.

Sifat taklid membuta tuli sehingga mengabaikan kebenaran bertentangan sama sekali dengan pendirian para imam mazhab sendiri yang menyuruh umat Islam memilih pendapat yang benar. Sifat keterbukaan mereka itu menunjukkan makna sebenar kepada ikhtilaf pendapat. Imam Abu Hanifah berkata :”Jika aku mengatakan satu pendapat yang bertentangan dengan al-Quran dan Hadis Rasulullah SAW maka tinggalkanlah pendapatku itu” (Al-Umari. 1398H). Imam Malik juga pernah menegaskan :”Sesungguhnya aku ini manusia biasa yang kadangkala salah dan kadangkala betul. Lihatlah pendapatku, jika ia bertepatan dengan al-Quran dan Sunnah, maka ambillah ia. Dan jika ia bertentangan dengan kedua-duanya, maka tinggalkanlah ia (Al-Maghribi. 1398H). Imam Shafi’iy pernah berpesan kepada muridnya :”Jika kamu dapati ada sunnah Rasulullah yang bertentangan dengan pendapatku, maka ambillah Sunnah dan tinggalkanlah pendapatku itu kerana aku juga berpendapat sama seperti Sunnah itu” (Ibn al-Qayyim.1973). Imam Ahmad Ibn Hanbal mengulas tentang itjihad :”Pendapat kami benar tetapi mungkin juga salah. Manakala pendapat yang lain salah tetapi mungkin juga benar”.

Golongan Anti Mazhab
Berhadapan aliran fanatik mazhab ialah suatu golongan yang tersalah-faham maksud kata-kata para mujtahid di atas. Mereka ini digelar sebagai alla mazhabiyyah atau menolak fahaman mazhab yang menyeru umat Islam agar merujuk kepada al-Quran dan Sunnah sahaja (Arieff Salleh. 2004). Mereka menghukum taklid mazhab adalah sesat (bid’ah), sedangkan tanpa disedari mereka juga sebenarnya terikat dengan rantai kefanatikan (Al-Buthi. 2001). Mereka mendakwa bahawa haram hukumnya berbeza pendapat kerana sepatutnya kita hanya perlu merujuk kepada al-Quran dan Sunnah. Namun persoalannya, bagaimana untuk memahami sesuatu nas dan bagaimana untuk mengistinbat hukum daripada nas tersebut?. Adakah hanya dengan berpandukan zahir nas, mereka mendakwa sudah memahami maksud syarak dalam penentuan hukum?. Bukankah metodologi istinbat dan istidlal itu penting sebagai alat untuk memahami hukum daripada sesuatu nas? (Arieff Salleh.2004).

Apa yang menjadi masalah ialah mereka mengajak umat Islam menolak mazhab dengan alasan rujukan sebenar hanyalah al-Quran dan Sunnah. Justeru itu, mereka mempertikaikan fatwa-fatwa mazhabi yang diamalkan oleh masyarakat awam di samping menghukumkan beberapa amalan khilafi sebagai sesat dan bid’ah. Sikap mereka bukan sekadar mengkritik pandangan mazhabi, malah tergamak mempertikaikan kewibawaan tokoh-tokoh mujtahid yang sememangnya diiktiraf, dengan cara tidak berakhlak dan menghina. Golongan ini tampil dengan pelbagai nama seperti Wahhabi, Salafi, Ansar al-Sunnah atau Ahlus Sunnah. Pendekatan mereka ini sebenarnya secara tidak langsung menyemarakkan lagi perpecahan umat Islam tanpa disedari. Abdul Halim El-Muhammadi (2001) mencatatkan terdapat sebanyak 20 masalah furuk yang dihukumkan bid’ah. Antaranya had bilangan minima sembahyang Jumaat, sebutan usalli, kenduri dan tahlil, berdoa selepas solat, membaca qunut dan solat tasbih. Walhal semua persoalan tersebut diistinbatkan oleh para fuqaha’ dari nas-nas syarak. Aliran ini timbul disebabkan mereka tidak faham bahawa ikhtilaf pendapat lahir berasaskan metodologi ijtihad yang juga merujuk kepada al-Quran dan Sunnah bukannya akal fikiran semata-mata.

Golongan Liberal
Selain puak fanatik mazhab dan menolak mazhab, wujud suatu puak disebut al-mutasahilun atau bersikap ’berlebih-lebih kurang’ dalam pemilihan pendapat. Mereka ini cuba menimbulkan kegawatan dalam masyarakat dengan menonjolkan pandangan pelik yang sudah pun ditolak fuqaha’ terdahulu kerana keganjilan (شاد), kelemahannya (ضعيف), serta telah dikondem (مرجوح) di antara pendapat lain yang sahih. Atas anggapan setiap fatwa mempunyai sandaran walaupun lemah, maka ia boleh diterima untuk diamalkan, maka timbul fatwa mengatakan lelaki dan wanita mendapat hak yang sama dalam pewarisan harta, kaum wanita boleh mendedahkan rambut, wanita boleh mengimami solat berjemaah di masjid, homoseksual dan kahwin sesama jantina dibolehkan, anak luar nikah dinasabkan kepada ’suami’ ibunya, ibu tunggal boleh melacur atas alasan darurat,  mengharuskan faedah (intrest) bank konvensional, harus mengahwini lelaki kitabi, harus kahwin inter-agama, dan sebagainya.

Kelompok al-mutasahilun ini sebenarnya lahir disebabkan worldview mereka tentang metod hukum telah tersasar kerana kebanyakan pendokong aliran ini rata-ratanya mengalami konflik konflik metodologi dan bersikap apologatik terhadap metode pengkajian di Barat. Fahaman ini juga terpengaruh dengan pemikiran modenis-liberal –sekular atau beberapa sarjana Islam yang dipertikaikan kewibawaannya seperti Amina Wadud, Muhammad Arkoun, al-Jabiri, Fazlurrahman dan Sisters in Islam.



Bersambung Siri 6

(Diskusi ini pada asalnya merupakan kertas kerja yang penulis bentangkan dalam Seminar Talfiq Mazhab, 22 November 2012, anjuran CITU UiTM PPinang dengan kerjasama Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang. Sasaran penulisan ini ialah masyarakat awam yang terkeliru dengan persoalan di atas. Justeru gaya penulisan ini tidak terlalu akademik seperti penulisan ilmiah lain yang sarat dengan rujukan/nota kaki/catatan bawah yang ditil).

No comments:

Post a Comment