Kebebasan
bersuara (freedom of speech) boleh dimaksudkan kebebasan untuk
menyuarakan sesuatu pandangan secara verbal termasuk juga tindakan mencari,
menerima dan menyebarkan maklumat tanpa sekatan. Ia berkait rapat dengan
kebebasan berfikir (freedom of thought) dan kebebasan menilai (freedom
of conscience). Pada dasarnya, kebebasan bersuara merupakan hak individu
yang dijamin agama Islam. Malah kerajaan tidak boleh menghalangnya dan individu
juga tidak boleh bertolak ansur di dalam mendapatkan hak tersebut. Rasulullah
SAW bersabda ‘Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat maka
hendaklah ia mengucapkan perkara baik atau hendaklah ia diam” (HR Bukhari
& Muslim). Mafhum hadith ini menunjukkan menyuarakan kebaikan mempunyai
kaitan yang integral dengan kesempurnaan iman. Walaupun kebenaran adakalanya
sukar dinyatakan, Rasulullah SAW tetap menyuruh umat Islam menyampaikannya
walaupun pahit (HR Ibnu Hibban).
Jaminan
kebebasan bersuara telah termaktub dalam Perisytiharan Hak Asasi Manusia
Sejagat (UNHR) yang diterima pakai PBB pada 10 Disember 1948. Ianya berasaskan
empat tunggak iaitu kebebasan daripada ketakutan dan kemahuan, dan kebebasan
bersuara dan kepercayaan. Ia menyenaraikan pelbagai hak asasi manusia, daripada
hak sivil dan politik sehinggalah hak ekonomi, sosial dan kebudayaan. Semua
peruntukan dalam UNHR diakui di Malaysia selagi tidak bertentangan dengan
Perlembagaan Persekutuan (PP). Kebebasan bersuara diakui dalam Artikel 10 PP
dan dinyatakan juga dalam Seksyen 4(4) Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia
Malaysia (Akta 597).
Kebebasan
bersuara merupakan manifestasi pengiktirafan Islam terhadap kreativiti akal
manusia dan pemaksimuman daya berfikir untuk merenung ayat-ayat (tanda)
kebesaran Allah SWT dan mencari kebenaran. Proses berfikir yang menemukan kebenaran,
mendorong manusia menunaikan tanggungjawab kepada Islam. Antaranya kewajipan pelaksanaan
makruf dan pencegahan kemungkaran tidak dapat dilaksanakan jika tidak ada kebebasan
memberikan pendapat. Ummu Habibah RA meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda, “Pengucapan
anak Adam yang wajib ke atasnya ialah mengucap La Ilaha IllaLlah dan menyuruh
kepada kebaikan serta mencegah kemungkaran”.
Begitu
juga sifat membencikan kemungkaran dalam diri seseorang mukmin wajib dizahirkan
dengan pelbagai saluran mampu dilakukannya samada secara fizikal, verbal
mahupun intrinsik. Abu Said al-Khudri meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda : “ Sesiapa
yang melihat kemungkaran hendaklah ia mencegahnya dengan tangan. Jika tidak
mampu maka ubahlah dengan lisan. Jika tidak mampu juga maka cegahlah dengan
hati di mana demikian itu (tanda) selemah-lemah iman” (HR Muslim)
Jika
diperhatikan perintah al-Quran mengenai anjuran bermusyawarah juga mengaitkan
aplikasi kebebasan bersuara dan memberikan pendapat ke atas individu. Percambahan
pemikiran tidak menyubur dalam konteks masyarakat dan negara yang menyekat kebebasan
bersuara dan juga berfikir. Suatu yang sia-sia sekiranya sebuah negara
mengisytiharkan mengamal Demokrasi ataupun syura, tetapi ia mengekang kebebasan
berfikir dan merampas hak bersuara rakyatnya. Antara kesan kebebasan bersuara,
berfikir dan mengkritik dalam tamadun Islam terlihat pada percambahan mazhab
Fiqh seperti mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali di serata dunia Islam.
Mazhab-mazhab itu diamalkan para pengikutnya dalam persekitaran kondusif,
harmoni dan tidak bermusuhan walaupun berbeza pandangan dalam banyak aspek.
Akan
tetapi, kebebasan bersuara dalam Islam tidak bersifat mutlak seperti diamalkan
negara-negara Barat. Ia masih terikat kepada prinsip syariat di mana ia tidak
terkeluar daripada skop menjamin kemaslahatan (jalbul maslahah) dan
menolak kemudaratan (daf’ul mafsadah) terhadap 5 perkara asasi iaitu
kesucian agama, kehormatan nyawa, akal, keturunan dan harta. Umat Islam di
negara ini tidak wajar meniru bulat-bulat amalan kebebasan seperti di sana.
Khalifah
Umar bin al-Khattab pernah menarik semula pandangan untuk menetapkan kadar mas
kawin apabila dikritik oleh seorang wanita. Ia menghujahkan cadangan penetapan
tersebut bercanggah dengan dasar kebebasan penentuan mahar yang Allah SWT
berikan kepada kaum wanita. Walaupun niat khalifah Umar baik supaya tidak
berlakunya kadar mas kawin terlalu tinggi tetapi akhirnya terpaksa akur kepada
hujah wanita itu yang lebih kuat. Dalam kes lain, pernah seorang sahabat
mempertikaikan sumber perbelanjaan Umar bagi jubah di badannya di hadapan
khalyak. Umar menjelaskan jubah itu dihadiahkan anaknya, Abdullah yang baru
pulang dari Yaman.
Kebebasan
berfikir dan bersuara dalam Islam tertakluk kepada beberapa peraturan iaitu pertama,
sesuatu idea yang disuarakan hendaklah mempunyai tujuan baik dan niat ikhlas.
Hak kebebasan ini sepatutnya digunakan dalam kerangka nasihat demi kebenaran
dan kesabaran (al-tawasaw bil haq wa al-sabr) . Hakikat ini hanya akan
tercapai seandainya kebebasan bersuara yang diterjemahkan pada hari ini ke dalam
bentuk karya perfileman, program hiburan, penulisan novel, media cetak elektronik,
blog, diskusi ilmiah, seminar dan seumpamanya, dijadikan alat untuk mempromosi
kebenaran, melahirkan rasa keinsafan umum, mencetuskan kesedaran umat Islam terhadap
ancaman musuh mereka dan lain-lain tujuan yang berorentasikan makruf.
Kedua,
tidak menggunakan idea dan pemikiran tersebut ke arah kemaksiatan, fitnah, gossip,
dusta, tahyul, seks bebas, imaginasi, khurafat atau bid’ah yang mendatangkan
kekeliruan kepada akidah, syariah dan nilai-nilai akhlak Islam. Hasil kebebasan
bersuara yang negatif seperti ini ditentang Islam dengan menganggap ia bukan
lagi kebaikan sebaliknya kerosakan (mafsadah) yang mesti bendung.
Masalah
hari ini, kebebasan bersuara digunakan untuk mempromosi idea dan fahaman
mengelirukan masyarakat Islam seperti anjuran persamaan lelaki dan wanita,
pluralisme dan liberalisme Islam, ajaran sesat, penolakan hadith, mengkritik
tradisi ilmu Islam dan para ulama, dan lain-lain perbuatan fasad. Memang kita
tidak berupaya mengubah pendapat peribadi seseorang atau memaksanya mengikut
pendapat berbeza. Akan tetapi kita semua tidak boleh membiarkan pandangan, idea
atau fikrah tertentu yang boleh merosakkan masyarakat awam, bermaharajalela
tanpa sebarang kawalan.
Justeru
itu, Islam memberikan autoriti kepada pemerintah untuk mewujudkan sekatan
terhadap beberapa aspek kebebasan ‘meluahkan suara’ sehingga memangsakan
masyarakat. Sesiapa sahaja bebas bersuara kerana itu hak peribadinya tetapi tidak
bebas untuk meluahkan suaranya kerana menjaga maslahah Islam adalah hak semua.
Antara kebebasan bersuara dan kebebasan meluahkan suara, dua perkara sangat
berbeza. Sesungguhnya Islam menganjurkan kebebasan bersuara hanya sebagai
mekanisme terpenting dalam agenda pengislahan masyarakat dan negara.
Kesimpulan Mudah
Mana ada konsep kebebasan sepenuhnya. Kerana itulah datangnya syariat Islam untuk mengatur agar kebebasan itu tidak menzalimi orang lain. Hasil kebebasan bersuara yang dipromoted oleh Barat selalunya membawa kepada fitnah, video lucah, tuduhan palsu dan pelbagai kefasadan yang menjatuhkan maruah orang tidak berdosa.
No comments:
Post a Comment