ISU KEPEMIMPINAN ORANG BUKAN
ISLAM MENURUT PERBINCANGAN FUQAHA
Sekurang-kurangnya
terdapat dua pendapat di kalangan fuqaha tentang hukum melantik orang
bukan Islam menjadi pemimpin. Sebelum itu, bagi memahami isu ini dengan lebih
jelas, amat wajar dikenalpasti terlebih dahulu latarbelakang sebenar pertikaian
fuqaha’ yang akan mendedahkan perkara yang mereka sepakati bersama termasuk punca
sebenar yang mereka khilafkan.
Kita perlu
menentukan skop perbincangan
Imāmah, khilāfah, wizārah dan cImārah
merupakan institusi politik terpenting di dalam struktur kepimpinan Islam berdasarkan
bidang kuasa dan peranannya yang besar dalam menjaga kedudukan agama dan
maslahah politik umat Islam. Autoriti institusi di atas bersifat al-Wilāyah
al-cAmmah yang meliputi seluruh hal ehwal masyarakat. Adapun jawatan-jawatan
selain daripada itu dianggap sebagai Wilāyah Khassah atau mempunyai
bidang kuasa terhad.
Bagi
jawatan-jawatan yang bersifat Wilāyah cAmmah, Islam
menjadi syarat utama kepada calon yang menjawat portfolio berkenaan. Justeru
itu, ahl al-dhimmah tidak boleh dilantik ke jawatan-jawatan seperti al-Imāmah,
al-Khilāfah, wizārah al-Tafwīd, perundangan, kehakiman,
ketenteraan dan beberapa jawatan-jawatan yang dikategorikan sebagai al-manāsib
al-dīniyyah (Al-Juwaynī, 1950 ; Ibn Hazm, t.th.;
Al-Baghdādī, 1981; Al-Māwardī, t,th. ; Al-Farrā’, 1924).
Seterusnya jawatan
Wazīr al-Tanfīz, iaitu satu-satunya jawatan yang tinggal
adakah boleh diduduki oleh orang bukan Islam ataupun sebaliknya. Para fuqaha’ sebenarnya tidak begitu jelas tentang status
jawatan tersebut dan juga apakah rasional melantik bukan Islam sebagai
pemimpin. Mereka berbeza pendapat mengenai kedudukan wazīr al-Tanfīz
sama ada dikategorikan sebagai Wilāyah cAmmah ataupun Wilāyah
Khassah.
Ramai di
kalangan fuqaha’ menganalogikan hukum orang bukan Islam menjadi pemimpin kepada
hukum meminta bantuan daripada orang bukan Islam di dalam Bāb al-Isticānah
bi al-Mushrikīn kerana dalam konteks ini, ia sama seperti meminta bantuan
daripada mereka.
Selain itu,
apakah jawatan-jawatan lain seperti pegawai pengurus cukai (cāmil
kharāj), juru tulis/setiausaha kerajaan (kātib) sama kedudukannya
dengan jawatan Wazīr al-Tanfīz.
PANDANGAN
PERTAMA
Mengikut
pendapat ini orang bukan Islam boleh dilantik ke dalam kerajaan sebagai Wazir
al-Tanfiz atau sebarang jawatan selain daripada jawatan Wilayah cAmmah.
Aliran ini terdiri daripada Imam al-Māwardī (t.th), Qādī Abū Yaclā (1924), al-Kharqī,
dan beberapa tokoh pemikir Islam semasa seperti Yusof al-Qaradāwi (1983), Diyā al-Dīn al-Rays (1997), Muhammad Salām Madkūr (1983), Muhammad Farūq
al-Nubhānī (1988). Antara ulama yang membenarkan pihak kerajaan menerima
bantuan rakyat bukan Islam ialah Imam Ahmad bin Hanbal, al-Kharqī, al-Shāficī,
al-Awzacī, Abū Hanīfah dan para sahabatnya serta golongan cItrah (Al-Nawawi, t.th : Al-Shawkani,
1993).
Hujah daripada al-Quran dan Sunnah
i- Firman Allah yang
berbunyi ;
يأيها
الذين أمنوا لا تتخذوا بطانة من دونكم لا يألونكم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت
البغضاء من أفواههم و ما تخفي صدورهم أكبر قد بينا لكم الأيات لعلكم تعقلون
Bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu
mengambil orang yang bukan di kalangan kamu sebagai orang yang dipercayai.
Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka
suka apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian mereka kepada pertuturan
mulutnya dan apa yang disembunyikan dalam hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya
telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu mahu
memahaminya.”
(Al Imran : 118)
Dalam
menghuraikan ayat di atas, Rashīd Ridā (1993) menegaskan larangan yang terdapat
di dalam ayat ini tidak bersifat mutlak sebaliknya ia ditaqyidkan dengan
beberapa ciri yang menjadi sebab kenapa ia dilarang. Al-Quran menggariskan
empat ciri sebagai alasan pengharamannya iaitu kerana orang bukan Islam
mempunyai hasrat untuk menghancurkan Islam, mereka suka melihat umat Islam
derita, di samping sikap benci dan hasad dengki yang mendalam terhadap umat
Islam di jiwa mereka. Oleh itu, katanya, jika dipastikan ciri-ciri tersebut
tidak ada pada orang bukan Islam yang terbabit, mereka akan dikecualikan dari
skop larangan tersebut.
Berdasarkan
penjelasan di atas, ternyata bahawa kedudukan Wazīr al-Tanfīz yang
dihuraikan oleh al-Mawardi dan Abu Yacla tidak boleh didefinisikan sebagai “bitanah” seperti yang
dilarang oleh al-Quran. Orang seperti ini bukanlah pemegang rahsia kerajaan
yang mutlak sebaliknya menjadi pelaksana bagi plan tindakan yang tidak
dirahsiakan lagi seperti yang dimaksudkan di dalam ayat di atas.
ii- Imam Bukhārī (1987) meriwayatkan dari
Aishah r.a. berkata ;
و استأجر النبي صلى الله عليه و سلم و ابو بكر رجلا من بني الديل وهو على
دين كفار قريش هاديا
Bermaksud, “Nabi s.a.w dan Abū Bakr pernah mengupah
seorang lelaki dari Banī al-Dayl sebagai juru pandu jalan walhal dia beragama
orang kafir Quraysh”
Hadith ini
merakamkan bahawa kepakaran yang ada di kalangan orang bukan Islam telah
diekploitasikan oleh Rasulullah s.a.w. dengan penuh bijaksana sehingga ia
menguntungkan pihak Islam.
iii- Ibn
Ishāq pula meriwayatkan dengan sanad yang sahih dan diikuti oleh Ibn Jarīr dan
Ibn Sayyid al-Dunyā hadith yang mengisahkan bantuan material yang diterima oleh
Rasulullah s.a.w. dari seorang kafir yang bernama Safwān bin Umaiyyah.
وقد كان ذكر لرسول الله
أن عند صفوان بن أمية ادراعا و أسلحة فأرسل اليه وهو يومئذ مشرك فطلب منه تلك الدروع
و الأسلحة فقال أغصب يا محمد ؟ قال بل عارية مضمونة حتى نؤديها اليك فأعطاه مائة
درع بما يكفيه من السلاح
Bermaksud, “Rasulullah s.a.w mendapat berita
bahawa Safwān bin Umaiyyah mempunyai perisai dan senjata lalu Baginda .s.a.w.
menghantar utusannya dan sewaktu itu beliau masih musyrik. Baginda s.a.w.
meminta perisai dan senjata yang dimilikinya. Safwān bertanya : Apakah ini
rampasan ?. Nabi s.a.w. menjawab : Ia hanyalah pinjaman yang dijamin. Safwān
meminjamkan kepada Baginda seratus buah perisai di samping keperluan senjata yang mencukupi.”
(H.R al-Bayhaqi dan Abu Dawud)
iv- Al-Kharqī (dalam al-Farra, 1924) mengemukakan sebuah
hadith di mana Nabi s.a.w. bersabda ;
لا يعطى من الصدقة لكافر و لا عبد الا أن يكونوا من العاملين فيعطوا بحق ما عملوا
Bermaksud ; “Tidak diberikan sedekah kepada orang kafir dan hamba
melainkan jika mereka menjadi pekerja, maka mereka akan dibayar mengikut kadar
kerja mereka.”
Hadith ini
menjelaskan tentang keizinan daripada Rasulullah s.a.w. berhubung dengan
perkhidmatan orang bukan Islam dan mereka mempunyai hak mendapatkan gaji atau
bayaran di atas kerja yang dilakukan sebagai balasan. Ini bermakna pihak
pemerintah boleh melantik mereka menjalankan tugas untuk negara seperti wazīr
al-Tanfīz dan mereka juga berhak mendapat gaji di atas kerja yang
mereka lakukan.
v- Sebuah
riwayat yang menceritakan seorang mushrik bernama Qazman yang
keluar berperang dengan pasukan tentera Islam. Beliau dikatakan berjaya
membunuh seramai tiga orang pemimpin tentera musyrikin (Al-Shawkani, 1993).
Rasulullah s.a.w. yang menyaksikan kesungguhan beliau telah bersabda ;
ان الله ليؤزر هذا الدين بالرجل الفاجر
Maksudnya, “Sesungguhnya Allah menguatkan agama ini (Islam)
dengan seorang lelaki yang jahat (fājir)”
vi Sebuah
hadith mursal yang diriwayatkan oleh Imam al-Zuhrī yang menceritakan Nabi
s.a.w. meminta pertolongan orang Yahudi Khaybar dalam suatu peperangan dan
Baginda s.a.w. telah memberikan saham kepada mereka (al-Shawkani, 1993).
Kedua-dua hadith
ini menjelaskan terdapat bukti yang menyatakan Rasulullah s.a.w. sendiri pernah
menerima dan meminta bantuan orang bukan Islam. Apa yang pastinya penglibatan
mereka bersama-sama dengan pasukan Islam dilihat sebagai suatu tindakan yang
positif oleh pemimpin umat Islam sewaktu itu iaitu Rasulullah s.a.w. sendiri
kerana dapat menjaga maslahah agama, keselamatan nyawa dan harta umat Islam
serta masyarakat Madinah daripada ancaman musuh.
PANDANGAN
KEDUA
Pandangan ini
menegaskan orang bukan Islam tidak boleh memegang sebarang jawatan dalam kepimpinan
kerajaan Islam. Antara ulama yang menolak pandangan pertama ialah Imam al-Haramayn (1979), Imam Ahmad bin Hanbal menurut satu riwayat dan Ibn al-Qayyim. Di antara sarjana
Islam semasa yang menyokong aliran ini ialah Dr. cAbd.
Al-Qādir Abū Fāris (1986). Mereka menganggap tindakan ini sebagai suatu usaha
mendapatkan bantuan orang bukan Islam dan membiarkan umat Islam dikuasai oleh
mereka. Kalangan ulama lain ialah Ibn al-Munzīr, al-Jūjazānī termasuk beberapa
orang ulama lagi (Ibn Qudamah, 1972), Imam Mālik dalam satu riwayat dan satu
pendapat daripada al-Shāficī (Al-Shawkani, 1993).
Hujah daripada al-Quran dan
Hadith
i- Firman Allah dalam al-Quran ;
يأيها الذين أمنوا لا تتخذوا بطانة
من دونكم لا يألونكم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت البغضاء من أفواههم و ما تخفي
صدورهم أكبر قد بينا لكم الأيات لعلكم تعقلون
Bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu
mengambil orang yang bukan di kalangan kamu sebagai orang yang dipercayai.
Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka
suka apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian mereka kepada pertuturan
mulutnya dan apa yang disembunyikan dalam hati mereka lebih besar lagi.
Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika
kamu mahu memahaminya.” (Al Imran : 118)
ii- Firman Allah yang berbunyi ;
لا يتخذ المؤمنون الكافرين أولياء من دون المؤمنين
Bermaksud,
“Janganlah orang mukmin menjadikan orang kafir sebagai pemimpin selain dari
kalangan mereka (orang Islam)” (Al Imran : 28).
iii- Hadith-hadith
yang meriwayatkan Rasulullah s.a.w. enggan menerima bantuan dan kerjasama orang
musyrikin terutamanya di dalam peperangan. Antaranya ialah riwayat Ibn Mājah
daripada cAishah r.a. berkata :
قال رسول
الله صلى الله عليه و سلم : انا لا نستعين بمشرك
Bermaksud,
“Rasulullah s.a.w. bersabda sesungguhnya kami tidak akan meminta bantuan
orang Mushrik”
Ibn Kathīr (1996)
menegaskan hadith dan ayat al-Quran tersebut sebagai bukti pengharaman
perlantikan ahl al-dhimmah ke jabatan kitābah kerana jawatan
tersebut mempunyai makna al-Istitālah (memegang rahsia) orang Islam. Ini
akan menyebabkan segala urusan rahsia mereka (umat Islam) diperolehi oleh ahl
al-dhimmah kerana kemungkinan rahsia-rahsia tersebut akan terlepas ke
tangan musuh melalui mereka.
iv- Sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi :
لا تأمنوهم اذ خونهم
الله
Bermaksud, “Janganlah kamu mempercayai mereka kerana Allah
menyifatkan mereka sebagai pengkhianat.”
(dinukilkan dalam al-Farra’, 1924)
Jika orang kafir
tidak diterima oleh Baginda s.a.w. menjadi tentera yang berjuang di bawah
pimpinan orang Islam, sudah tentu mereka tidak boleh dilantik sebagai menteri
yang terlibat secara langsung dalam pentadbiran dan mengetahui segala rahsia
umat Islam (Abu Faris, 1986).
v- Abū
Hayyān al-Taymī meriwayatkan sebuah athar dari Farqad bin Sālih dari Abū
al-Dahqānah, berkata : diceritakan kepada cUmar bin al-Khattāb
terdapat seorang lelaki dari kaum al-Hīrah mempunyai ingatan yang kuat dan
memiliki kemahiran sebagai penulis (kātib), kenapakah kamu
tidak melantiknya menjadi juru tulis?. Beliau menjawab : Jika demikian (kalau
aku melantiknya), bermakna aku telah melantik seorang bitānah (orang
dalam) yang bukan kalangan orang Islam (Al-Jassas, t.th).
vi- Imam
Ahmad (al-Farra’, 1924) meriwayatkan cAli
bin Abi Tālib ketika beliau disoal adakah boleh dilantik orang-orang Yahudi dan
Kristian menjalankan tugas umat Islam seperti mengutip kharāj ?. Beliau
menegaskan :
لا يستعان بهم في شيئ
Maksudnya,
“Bantuan mereka tidak diperlukan dalam setiap apa juga urusan”
Beberapa riwayat
seperti di atas ternyata menjelaskan para sahabat r.a. telah menolak untuk
berkerjasama dengan orang-orang Yahudi dan Kristian di dalam mengendalikan
urusan pemerintahan kerajaan.
PENDAPAT MANAKAH YANG RAJIH??? ...
Sambungan Siri 3
Manakah pendapat yang paling kuat untuk kita amalkan? Sila nyatakan pandangan Ustaz ..
ReplyDeletePandangan pertama lebih rajih. Pandangan kedua dlm situasi org kafir mengkhianat dan zalim.
ReplyDeleteInsyaAllah, akan dijelaskan dlm siri 3 tentang pendapat yg rajih berserta analisis maksud haram melantik org kafir sebagai awliyak...
ReplyDelete