Dalam diskusi ini, penulis ingin berkongsi dengan pembaca yang cuba memahami persoalan-persoalan berikut :
1. Kenapa dalam hukum Islam ini ada banyak mazhab atau pandangan ulama?
2. Mana satu yang betul? Pandangan mana yang patut kita ikut?
3. Pada zaman Rasulullah & khulafak rashidin tidak ada mazhab, kalau begitu kenapa kita perlu ikut mazhab?
4. Sumber hukum hanyalah al-Quran & Sunnah (serta ijmak) bukannya mazhab. Apa kaitan mazhab dengan sumber-sumber tersebut? adakah taklid mazhab salah?
5. Mengapa mesti berbeza pandangan hukum? Lebih baik jika semua umat Islam mengamalkan satu pendapat yang standard!
6. dan bermacam-macam lagi persoalan yang jawapannya sangat panjang dan PERLU BELAJAR untuk faham.
(Diskusi ini pada asalnya merupakan kertas kerja yang penulis bentangkan dalam Seminar Talfiq Mazhab, 22 November 2012, anjuran CITU UiTM PPinang dengan kerjasama Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang. Sasaran penulisan ini ialah masyarakat awam yang terkeliru dengan persoalan di atas. Justeru gaya penulisan ini tidak terlalu akademik seperti penulisan ilmiah lain yang sarat dengan rujukan/nota kaki/catatan bawah yang ditil).
PENDAHULUAN
Perbezaan pendapat (إختلاف الأراء) merupakan
salah satu sifat semulajadi manusia. Justeru tabii kehidupan manusia itu
sendiri dipenuhi pelbagai ragam yang melahirkan pula bermacam-macam bentuk
perbezaan samada bersifat internal seperti agama, budaya, worldview, dan
pendidikan, serta bersifat ekstenal seperti perbezaan tingkahlaku, pertuturan,
jenis pakaian, bentuk kediaman dan eksesori seharian. Ia berlaku kerana Allah
SWT sendiri yang menghendaki seperti itu, sebagai satu ciri ”ahsani taqwim”
dalam penciptaan manusia sebagai khalifah di atas muka bumi ini. Dengan multi-sifat
itu, manusia akan mampu berkreativiti dan berinovatif untuk mengurus perjalanan
hidup mereka sesuai dengan keperluan zaman, tempat dan kemaslahatan yang
sentiasa dinamis. Jika tidak, tindakan mereka akan menjadi statik, beku dan
naif menghadapi cabaran hidup. Pada masa sama, Allah SWT tidak membiarkan sifat
perbezaan manusia itu menjadi ancaman kepada kehidupan di mana Dia menjadikan al-Quran
dan Sunnah rasulNya sebagai panduan menggariskan skop, halatuju, sempadan dan
juga kaedah mencapai kebenaran.
Syariat Islam yang bersumberkan
wahyu sememangnya mempunyai sumber dan prinsip perundangan bersifat muqaddas
(terpelihara) yang tidak menungkinkan sebarang modifikasi. Namun daripada segi
aplikasi prinsip tersebut, ia tidak terlepas daripada pengaruh manusiawi. Ini
kerana nas-nas syarak (teks hukum) mempunyai makna yang perlu difahami apakah
hukum yang terkandung dalamnya. Kemudian barulah hukum yang diistinbat (selepas
pemahaman terperinci) daripada makna nas itu dipraktikkan dalam realiti kehidupan.
Aplikasi ini memerlukan kepada suatu usaha yang dinamakan ijtihad. Mengikut
prosedur ijtihad, para fuqaha’ akan meneliti realiti yang berlaku (واقعية الحياة), kemudian merujuk
statusnya kepada al-Quran dan Sunnah (مصادر الأحكام) dan seterusnya
selepas menggunakan proses al-istinbat barulah mereka menyatakan sesuatu
hukum kepada umum. Konsekwensinya, apabila ijtihad dilakukan, akan lahir
kepelbagaian pendapat, tafsiran dan pemahaman untuk mempastikan hukum sesuatu
kes difatwakan dalam konteks bertepatan dengan al-Quran dan Sunnah. Dalam
bahasa ringkas, lahirnya mazhab-mazhab Fiqh seperti mazhab Hanafi, Maliki,
Syafie dan Hanbali merupakan manifestasi ijtihad para fuqaha’ silam dalam menyampaikan
hukum Islam. Proses pembentukan mazhab fiqhiy bermula selepas kewafatan
Rasulullah SAW. Ini kerana sewaktu Rasulullah masih hidup, setiap pertanyaan
hukum akan dirujuk kepada.Baginda sebagai sumber hukum.
DEFINISI MAZHAB
Perkataan
mazhab (مدهب) berasal
daripada bahasa Arab. Menurut Ibnu Manzur, mazhab atau jamaknya mazahib
bermaksud sesuatu yang dituju atau dijadikan pegangan (ma yuzhaba ilayhi).
Adapun mazhab-mazhab fiqh seperti yang kita ketahui dijelaskan oleh Sheikh
Muhammad al-Habib ibn al-Khawjah (1990), setiausaha Majmak Fiqh Islam di Jeddah
sebagai segala hukum yang dipegang oleh para pengikutnya di mana ia juga diamal
dan dijadikan fatwa. Setiap mazhab juga boleh dianggap sebagai intisitusi
pengajian agama dan hukum syarak.
Menurut Izz
al-Din al-Tamimi (1990) mazhab Syafie sebagai contohnya, merupakan rumusan
pemikiran imam Syafi’iy termasuk doktrin dan juga kaedah ijtihad beliau melalui
pengkajian al-Quran dan Sunnah, aliran pemikiran fiqh yang berkembang pada
zamannya. Mazhab Syafie turut meliputi segala penulisan dan pandangan hukum
yang dihasilkan para murid dan pengikut imam Syafi’iy.
Berdasarkan
pengertian di atas, mazhab Syafie menjadi institusi yang menyusun pengajaran
Islam yang holistik melalui hukum-hukum fiqh yang diijtihadkan dalam persoalan
ibadat, mualamat, munakahat dan sebagainya. Pada masa sama, ia turut merangka
kaedah dan metodologi ijtihad yang digunakan para fuqaha’nya untuk memetik
hukum. Proses yang sama turut dilalui pelbagai mazhab lain seperti mazhab
Hanafi, Maliki, Hanbali dan sebagainya. Oleh kerana mazhab berkait rapat dengan
konsep ijtihad, huraian lanjut akan menyentuh tentang definisi ijtihad dan
sejarah perkembangannya.
DEFINISI IJTIHAD DAN IKHTILAF
Ijtihad berasal daripada
perkataan Jahada Yajhadu ( جهد , يجهد )yang bermaksud berusaha sepenuh hati dan meluangkan masa
untuk mencapai sesuatu. Ia tidak digunakan pada selain daripada perkara yang
membebankan (al-Zuhayli : 1037). Manakala dari segi teknikalnya, al-Amidi dan
pengarang Musallam al-Thubut menyatakan : “menggunakan
sepenuh daya untuk mencapai sesuatu hukum syarak sehingga ke tahap merasakan
diri sudah tidak mampu pergi lebih jauh”. (Al-Amidi : 139
; Abdul Rahim : 362). Sementara al-Subki mentakrifkannya sebagai : “berusaha sedaya upaya untuk menghasilkan
andaian tentang hukum” (al-Subki : 379). Sebagai kesimpulannya ijtihad
boleh difahami sebagai usaha seorang mujtahid yang memaksimumkan seluruh
upayanya dari segi mental dan intelektual untuk mengkaji serta mengetahui hukum
syarak.
Sementara perkataan ikhtilaf
berasal dari kata dasar bahasa Arab ikhtalafa yakhtalifu ikhtilafan atau
khilaf berasal dari sebutan khalafa, yang membawa makna perbezaan
(Al-Zubaydi, t,th). Menurut Abu Zahrah (t.th), fuqaha’ menggunakan maksud
khilaf untuk pengertian khusus iaitu perbezaan pendapat di antara fuqaha’ atau
di antara mazhab mengenai hukum-hukum furuk (الأحكام الفرعية) dan bukannya
perbezaan tentang persoalan dasar hukum (أصول الأحكام) (Abdul Halim.
2001).
Imam al-Syafi’iy (t.th.) dalam
analisanya membahagikan ikhtilaf kepada dua kategori ; pertama, ikhtilaf yang
diharamkan dan kedua, ikhtilaf yang diharuskan. Adapun ikhtilaf yang diharamkan
ialah ikhtilaf dalam perkara-perkara yang telah jelas (قطعي) hukumnya
dalam al-Quran dan Sunnah, perkara-perkara sedia maklum dalam Islam dan ijmak
ulama’. Adapun ikhtilaf yang diharuskan ialah ikhtilaf dalam perkara-perkara
belum jelas hukumnya di mana ijtihad diperlukan dalam menentukan hukumnya.
Hakikatnya ikhtilaf dalam
kategori kedua inilah yang menjadi perbincangan di kalangan fuqaha’ bukannya
yang pertama. Fuqaha’ generasi terkemudian (muta’akhirin) mengupas masalah
ini berasaskan sebuah hadith Rasulullah SAW yang bermaksud :”Perbezaan pendapat
di kalangan umatku mendatangkan rahmat” (Abdul Halim, 2001).
Bersambung Siri-2 ..
No comments:
Post a Comment