Siri 2 : KRONOLOGI IKHTILAF PENDAPAT DALAM HUKUM ISLAM



Keperluan kepada ijtihad pada zaman Rasulullah s.a.w. masih belum wujud kerana Baginda sendiri merupakan “sumber hukum” bagi setiap permasalahan. Ijtihad pada masa itu tidak berlaku kerana pensyariatan hukum oleh Allah SWT berlaku secara langsung di dalam al-Quran ataupun secara perantaraan sunnah Nabi s.a.w. Namun begitu langkah-langkah awal ke arah amalan ijtihad telah pun ada dengan Baginda s.a.w. sendiri turut berijtihad (kes tawanan perang Badar) dan mendidik para Sahabat agar melakukannya sewaktu berjauhan daripada Baginda s.a.w. Para Sahabat sendiri telah menunjukkan kefahaman mereka tentang kaedah memahami hukum walaupun bukan dalam bentuk istilah mahupun teori-teori ilmiah yang wujud selepas itu. Ini dibuktikan oleh sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Muaz bin Jabal sewaktu dihantar Rasulullah s.a.w. ke Yaman sebagai hakim. Baginda bertanya :

 “Bagaimanakah kamu akan lakukan sekiranya kamu dihadapkan dengan suatu kes?. Kata Muaz : “Saya melihat hukumnya di dalam kitab Allah”. Kata Nabi : “Sekiranya tidak ditemui?”. Kata Muaz : “Saya melihat di dalam sunnah RasulNya”. Kata Nabi : “Sekira tidak ditemui juga?”. Kata Muaz : “Saya akan berijtihad dengan pemikiran sendiri dan tidak akan melampaui batas”. Akhirnya Rasulullah pun bersabda : “Segala puji bagi Allah yang memberikan taufiqNya ke atas utusan Rasulullah, menuju apa yang diredai Allah dan rasulNya”.
(Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmizi)

Terdapat banyak contoh ijtihad dilakukan para sahabat semasa Rasulullah masih hidup. Antara kes perbezaan ijtihad terbesar ialah arahan mengerjakan solat Asar di perkampungan Yahudi Bani Qurayzah. Dalam kes tersebut, Rasulullah SAW mengarahkan para sahabat supaya tidak bersolat Asar kecuali di perkampungan Bani Qurayzah. Di kalangan sahabat, ada yang bertolak lebih awal lalu bersolat Asar sewaktu di dalam perjalanan dan sebahagian lain hanya menunaikannya selepas tiba ke sana walaupun telah keluar waktu Asar. Berhubung kes itu juga, Baginda SAW tidak berkata apa-apa malah mengakui ijtihad kedua-dua golongan tersebut (H.R. Bukhari).

Menurut riwayat ulama paling masyhur, pada zaman Nabi SAW telah berlaku ijtihad, sekalipun dalam skala yang kecil, di mana sahabat telah melakukan ijtihad samada di hadapan Rasulullah SAW seperti kes Saad Ibn Mua’dz (hukuman ke atas Yahudi Bani Qurayzah) dan juga ketika berjauhan darinya seperti kes Amru Ibn al-As (Solat Subuh . Ada di antara ijtihad tersebut diakui, dan ada yang diperbetulkan oleh Baginda s.a.w. sendiri. Namun begitu selepas mendapat perakuan Nabi, ijtihad tersebut tidak disifatkan hukum ijtihadi sebaliknya menjadi sebahagian daripada sunnah.

Ijtihad pada masa Rasulullah s.a.w. masih di peringkat awal tanpa dinyatakan secara jelas metode-metode yang digunakan. Pada peringkat ini, ilmu Usul Fiqh belum ditranformasi ke dalam bentuk teori tetapi kekal sebagai kemahiran semulajadi para Sahabat. Sebagaimana yang dinyatakan oleh Muhammad Salam Madkur, zaman tersebut tidak dinamakan lagi sebagai zaman ijtihad Fiqhiy menurut pengertian yang sebenar (Madkur : 43).

Zaman Sahabat ( 11 Hijrah – 101 Hijrah )

Keadaan yang berlaku pada zaman Sahabat tidak jauh berbeza seperti di zaman Rasulullah s.a.w. Walaubagaimanapun selepas kewafatan Baginda s.a.w., keperluan kepada ijtihad menjadi semakin nyata dan amat banyak sekali kes-kes ijtihad yang dilakukan. Kegiatan ijtihad era Sahabat tidaklah terlalu sulit kerana mereka mempunyai banyak maklumat tentang al-Quran, Sunnah dan riwayat Hadith, asbabul nuzul dan rahsia-rahsia perundangan. Sesungguhnya mereka telah terlibat secara langsung sewaktu syariat Islam diwahyukan malahan mereka juga turut menyaksikan secara berhadapan tahap-tahap hukum tersebut ditanzilkan.

Pada zaman sahabat terutamanya pada zaman Abu Bakar dan Umar, ikhtilaf pendapat amat sedikit kerana pada waktu itu kebanyaka sahabat masih berada di Madinah.  Tambahan pula, metodologi yang digunakan untuk pada waktu itu apabila berlaku sesuatu kes, mereka akan merujuk kepada al-Quran dan Sunnah dan melaksanakan keputusan dalam kedua-duanya. Jika tidak, mereka akan bermesyuarat untuk membuat keputusan. Sebagaimana riwayat al-Baghawi (Ibn Qayyim . Jil. 1 : 64-65) daripada Maymun bin Mahran katanya :

 “Sesungguhnya Abu Bakar r.a. apabila diajukan padanya suatu pertikaian, beliau akan melihat kitab Allah. Jika beliau mendapati dalamnya hukum mengenai masalah itu, beliau akan mengikuti hukum tersebut. Jika tidak terdapat dalam kitab dan diketahui adanya sunnah Rasulullah s.a.w. mengenainya, beliau akan menghukum berdasarkan sunnah itu. Jika tidak ada semuanya, beliau akan menyoal umat Islam siapakah di antara mereka yang mengetahui hukuman Rasulullah terhadap kes seperti itu …… begitulah juga Umar r.a. menggunakan pendekatan yang sama”.

Umar bin al-Khattab (Ibn Qayyim 1993. jil 1 : 85) pernah menyampaikan prosedur dan etika penghakiman kepada Abu Musa al-Ash’ary katanya :
 “kefahaman itu ialah kefahaman kamu terhadap suatu kes yang diajukan kepadamu, yang ia tidak mempunyai nas di dalam al-Quran dan al-Sunnah. Fahamilah perkara yang serupa dan hampir sama, dan kiaskanlah ia.”

Berdasarkan pernyataan di atas, jelas menunjukkan bagaimana para Sahabat dengan secara semulajadinya mampu menjelaskan sumber hukum dari segi autoriti, epistemologi, dan praktikalitinya. Kefahaman para Sahabat inilah yang kemudiannya menjadi rujukan ulama’ terkemudian dalam membangunkan Usul Fiqh. Ini berdasarkan kepada sikap ijtihad para sahabat yang sangat meninggalkan kesan kepada kelahiran aliran al-Hadith dan al-Ra’y seketika nanti. Kata-kata Umar tadi menunjukkan pada autoriti Qiyas. Justeru itu, penggunaan Qiyas dan usaha mencari kewajaran hukum (تعليل الأحكام) sememangnya diterima sebagai salah satu sumber hukum dalam ijtihad. Malah di kalangan Sahabat ada yang menjadi tokoh inspirasi ijtihad kepada generasi terkemudian seperti Umar Ibn al-Khattab, Ibn Mas’ud, Ali Ibn Abi Talib, Ibn Abbas, Aishah, Ibn Umar dan Zayd Ibn Harithah. Gaya pemikiran Umar dalam ijtihadnya merupakan pencetus kepada lahirnya fiqh aliran al-Rak’y. (Ali Hasan Abd. Al-Qadir : t.tp. : 75). Sifat berpegang kepada Hadith dan Athar secara keterlaluan yang diamalkan oleh Ibn Umar meninggalkan kesan kepada kewujudan Fiqh aliran al-Hadith.

Pada zaman Saidina Umar, ikhtilaf fiqh semakin berkembang kerana penghijrahan beberapa tokoh sahabat ke beberapa kawasan luar Madinah untuk menyampaikan dakwah. Di tempat-tempat baru ini, para sahabat berhadapan dengan pelbagai persoalan baru yang memerlukan penyelesaian. Berbeza dengan keadaan di Madinah yang didiami ramai pakar rujuk, mereka terpaksa berijtihad dan menjawab setiap persoalan berpandukan pengetahuan mereka tentang nas al-Quran dan sunnah yang dihafal. Jika tidak ada dalam kedua-dua sumber tersebut, mereka akan berijtihad berpandukan illah hukum yang difahami daripada Rasulullah SAW. Keadaan ini telah menyebabkan ruang ikhtilaf fiqh semakin meluas (Al-Dahlawi 1404 : 1/22-23)

Zaman Tabiin dan Tabii Tabiin (101 – 350 Hijrah)

Selepas zaman Sahabat, generasi Tabiin dan Tabii Tabiin telah berhadapan dengan pelbagai fenomena semasa yang tidak berlaku pada zaman sebelumnya seperti pembukaan kota-kota baru, pergaulan orang ‘Ajam dengan orang Arab, dan pertembungan pemikiran inter-agama dan budaya. Pertembungan sosial ini telah menyebabkan penguasaan bahasa Arab merosot dan sekaligus mempengaruhi keupayaan ijtihad. Namun demikian, ijtihad masih berkembang dengan aktif dengan lahirnya berbagai aliran ijtihad. Pada waktu itu wujud dua aliran Fiqh terkenal iaitu madrasah al-Hadith dan madrasah al-Ra’y. Di sekitar Hijaz, terutamanya di Madinah, perbincangan hukum dikuasai oleh fuqaha al-Hadith manakala di Iraq, kajian-kajian fiqh dimonopoli oleh fuqahak al-Rak’y yang berpangkalan di Kufah dan Basrah. Sering terjadi argumentasi dan diskusi ilmiah di antara dua aliran tersebut yang melibatkan perbezaan fatwa, hukum dan juga metode-metode ijtihad yang digunakan.

Ikhtilaf pendapat berkembang pesat pada zaman Tabiin. Perbezaan para fuqaha’ zaman tersebut mewarisi ikhtilaf pendapat yang berlaku di kalangan sahabat yang menjadi guru di tempat masing-masing. Para tabiin menerima pengaruh perbezaan metodologi ijtihad daripada para sahabat. Misalnya, metod ijtihad Said ibn al-Musayyib serta pengikutnya tidak terlepas dari pengaruh metod ijtihad tokoh-tokoh sahabat yang berada di Madinah seperti Abdullah Ibn Umar dan Zaid ibn Thabit. Manakala di Mekah, lahir aliran yang dibawa oleh Ata’ Ibn Abi Rabah yang berguru dengan Abdullah Ibn Abbas. Di Kufah pula, tokoh yang menjadi rujukan ialah Ibrahim al-Nakha’iy dan al-Shu’abi yang berguru kepada Abdullah ibn Mas’ud. Sedangkan Abdullah Ibn Mas’ud sangat dipengaruhi oleh metod ijtihad Umar dan Ali.

Di Hijaz, Madrasah al-Hadith banyak melahirkan tokoh-tokoh Fiqh seperti Said Ibn al-Musayyib, Urwah Ibn Zubayr, Abu Bakar Ibn Abd al-Rahman, Kharijah Ibn Zayd, Salim Ibn Abdullah, Sulayman Ibn Yasar, Qasim Ibn Ahmad, Nafi’ Maula Ibn Umar, Rabi’ah Ibn Abd al-Rahman al-Ra’y. Hasil daripada pengajian Fiqh di sana, muncul seorang mujtahid besar aliran al-Hadith iaitu Imam Malik Ibn Anas (93 H.- 179 H.) yang kemudiannya menjadi pengasas mazhab Maliki. (Amir Syarifuddin. 2000 : 30).

Di Iraq pula telah muncul tokoh-tokoh Fiqh yang cemerlang di dalam aliran al-Ra’y seperti ‘Alqamah Ibn Qays, Masru’ Ibn Ajda’ al-Hamdani, Aswad Ibn Yazid al-Nakhai’y, Ibrahim al-Nakhai’iy, al-Syu’abiy dan Hammad Ibn Sulayman. Aliran ini melahirkan seorang mujtahid ulung iaitu Imam Abu Hanifah (80 H.-150 H.) yang mempunyai ramai pengikut. (Amir Syarifuddin. Ibid.)

Pada pertengahan abad kedua Hijrah, perkembangan ijtihad dalam hukum Islam menjadi semakin rancak dengan lahirnya seorang mujtahid agung yang menguasai keilmuan kedua-dua aliran al-Hadith dan al-Ra’y iaitu Imam Muhammad Ibn Idris al-Shafi’iy (150 H.-204 H.). Beliau telah menjalankan penyelidikan terhadap metodologi hukum yang digunakan oleh aliran-aliran sebelumnya serta melakukan beberapa pembaharuan yang akhirnya berjaya menubuhkan mazhabnya sendiri iaitu Mazhab Shafi’iy. Di antara pengikut terkemuka Imam al-Shafi’iy yang kemudiannya mengikuti pendekatan ijtihadnya sendiri ialah Imam Ahmad Ibn Hanbal (164 H.-241 H.). Mazhab beliau kemudiannya dikenali sebagai mazhab Hanbali.

Selain daripada imam-imam di atas, terdapat segelintir mujtahid lain yang mempunyai pendekatan yang berbeza daripada mereka. Misalnya Daud Ibn Ali al-Zahiriy (224 h.-334 H.) yang mengistinbatkan hukum daripada sumber-sumbernya dengan kaedah pemahaman teks yang diperolehi secara literal dan mengabaikan kefahaman makna halus di sebalik teks tersebut. Aliran ini kemudiannya dikenali sebagai Mazhab Zahiri.

Kelima-lima aliran di atas berada di dalam lingkungan aliran Ahlu al-Sunnah wa al-Jama’ah. Selain para mujtahid Sunni, terdapat juga para mujtahid dari kalangan Syi’ah seperti Imam Zayd Ibn Ali Zayn al-Abidin (80 H-122 H.) dan Ja’far al-Sadiq (80 H.-146H.). Sebenarnya masih banyak lagi para mujtahid yang menjadi “imam” dan mempunyai aliran ijtihad sendiri tetapi kemudian para pengikutnya berkurangan, fatwa-fatwanya ditinggalkan kerana tidak dicatat ataupun kurang popular. Mazhab mereka boleh dikategorikan sudah pupus. Mereka ialah Abd al-Rahman Ibn Muhammad al-Awza’iy (88 H.-175 H.), Daud al-Zahiri (224 h.-334 H), Muhammad Ibn Jarir al-Tabariy (224 H.-310 H.). (Huzaemah Tahido Tanggo 2003 : 34)

Pertengahan abad kedua Hijrah hingga akhir abad ketiga Hijrah merupakan zaman kelahiran mazhab Fiqh dan pembinaan disiplin ilmu Usul Fiqh. Kemunculan mazhab-mazhab Fiqh itu merupakan kemuncak kepada ikhtilaf pendapat di mana setiap mazhab mempunyai pendokongnya di kalangan fuqaha’ terkenal selepas itu. Setiap mazhab mempunyai metodologi ijtihad tersendiri dalam mengistinbatkan hukum dari nas-nas syarak (Al-Alwani 1993, 69-70). Antara usaha pendokong mazhab ialah menghimpunkan fatwa para imam dan menjelaskan metodologi ijtihad dalam mazhab masing-masing. Selain itu, zaman ini juga ilmu Usul Fiqh dibangunkan oleh para ulamak. Ia bertujuan untuk memudahkan para mujtahid untuk mengenalpasti metod istinbat hukum yang lebih tepat (accurated). Antara karangan awal yang membahaskan tentang Usul Fiqh ialah kitab al-Risalah yang ditulis Imam al-Shafi’iy (Al-Khudari 1920, 218).

Dapat kita rumuskan bahawa kesemua fatwa dan pendapat yang lahir dalam pelbagai mazhab di atas merupakan kompilasi ijtihad yang dilakukan para fuqaha’ yang mencapai taraf mujtahid serta memenuhi syarat kelayakan mengistinbat hukum. Di samping kehebatan ilmu yang luas serta sifat tawaduk, sentiasa berhati-hati memberikan fatwa, mereka dijadikan rujukan yang dihormati oleh masyarakat setempat. Jika diteliti di sebalik ikhtilaf tersebut, setiap fuqaha akan menghormati pandangan fuqaha’ lain tanpa adanya sikap fanatik terhadap pendapat tertentu atau mazhab tertentu. Kerana mereka sedar bahawa ikhtilaf adalah hasil dari ijtihad yang bersifat spekulatif untuk mencapai kebenaran yang hanya diketahui Allah SWT.

Hukum-hukum Fiqh yang terhasil daripada ikhtilaf inilah yang diamalkan oleh masyarakat Islam seluruh dunia. Pada dasarnya, ikhtilaf pendapat yang berlaku itu tidaklah menimbulkan gejala negatif yang merosakkan umat Islam, malah ianya memberikan kemudahan kepada setiap umat Islam untuk mengamalkan hukum-hukum yang dianggap sesuai dengan keadaan masing-masing dan juga sesuai dengan keperluan setempat. Inilah rukhsah yang menjadi rahmat seperti diucapkan khalifah Umar Abdul Aziz :”Aku tidak gembira sekiranya para sahabat Muhammad tidak berikhtilaf. Kerana jika mereka tidak berikhtilaf, kita pasti tidak akan memperolehi rukhsah”.

Bersambung Siri 3

(Diskusi ini pada asalnya merupakan kertas kerja yang penulis bentangkan dalam Seminar Talfiq Mazhab, 22 November 2012, anjuran CITU UiTM PPinang dengan kerjasama Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang. Sasaran penulisan ini ialah masyarakat awam yang terkeliru dengan persoalan di atas. Justeru gaya penulisan ini tidak terlalu akademik seperti penulisan ilmiah lain yang sarat dengan rujukan/nota kaki/catatan bawah yang ditil).

No comments:

Post a Comment